Bikefitting i fizjoterapia w kolarstwie jako prewencja urazów

Każda osoba regularnie uprawiająca sport doskonale wie, że tylko mocne i regularne bodźce treningowe poprawią wydolność organizmu i umożliwią osiągnięcie lepszych wyników sportowych. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że intensywny wysiłek oddziałuje również niekorzystnie na ciało sportowca. Rozwiązaniem problemów może być wizyta u kolarskiego fizjoterapeuty oraz dopasowanie roweru do swojego ciała, czyli bikefitting.

Trening uszkadza mięśnie

W czasie treningu mięśnie ulegają patologicznym zmianom, co powoduje, że zakres ich pracy staje się ograniczony. Mimo, że skutki nie są wyraźnie zauważalne, ograniczony zakres pracy mięśni uniemożliwia osiągnięcie maksymalnej dyspozycji w zawodach sportowych. Okazuje się, że aby wznieść się na swój najwyższy poziom, konieczna jest współpraca z dobrym fizjoterapeutą.

Nieoceniona pomoc fizjoterapeuty

Michalina Ziółkowska, zawodniczka profesjonalnego zespołu Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team, przygotowuje się do sezonu współpracując z Tomaszem Niedźwieckim, znanym w środowisku kolarskim specjalistą.

Pomoc fizjoterapeuty jest szczególnie ważna w sytuacjach, kiedy mocno przesadzę z obciążeniami treningowymi. Wtedy dość istotne jest, aby dobrze zdiagnozować stany przeciążeniowe mojego organizmu i mikrourazy, co pozwala szybciej wrócić do pełni zdrowia i treningów. Fizjoterapeuta pomaga mi też szybciej się regenerować po ciężkich treningach, a przy okazji zawsze przypomina mi o rozciąganiu!

Zła diagnoza przyczyną pogłębienia się urazów

Okazuje się, że bardzo często dochodzi do drobnych urazów w wyniku zastosowania zbyt dużych obciążeń treningowych. Dolegliwości są z początku słabo odczuwalne, więc odpowiedzią na pogarszające się wyniki sportowe jest zintensyfikowanie treningu, co może doprowadzić do ograniczenia sprawności kończyn.

Kolarz u fizjoterpaeuty, czyli nie tylko masaż...

Wiele na ten temat może powiedzieć Tomasz Niedźwiecki - doświadczony fizjoterapeuta współpracujący z zawodnikami kadry narodowej takimi jak: Michał Kwiatkowski czy Rafał Majka:

Urazy przeciążeniowe stawu kolanowego mogą wynikać ze źle dobranego treningu (objętość, intensywność), braku lub niewłaściwego wypoczynku , braku rozciągania, jak również czynników biomechanicznych takich jak: nieprawidłowy zakres ruchu w stawach, występowanie ewentualnych asymetrii, zaburzeń osi kończyn typu: koślawość, szpotawość, stopnia wysklepienia podeszwy stopy.

Jakie urazy najczęściej pojawiają się w treningu wytrzymałościowym, takim jakim jest kolarstwo?

Najczęściej dochodzi do urazów o typie przeciążeniowym. W kolarstwie dotyczą one głównie okolicy stawu kolanowego. Uraz przeciążeniowy manifestuje się bólem, często towarzyszy mu wzmożona lokalna ciepłota ciała oraz ograniczenie ruchomości. W zależności od lokalizacji bólu można w przybliżeniu wskazać przeciążone struktury. Dla właściwej diagnozy należy wykonać badanie narządu ruchu. Dla przykładu, dolegliwości bólowe przedniej części stawu kolanowego dotyczą takich struktur jak: staw rzepkowo-udowy, więzadło właściwe rzepki lub zachyłek nadrzepkowy (...).

W jaki sposób fizjoterapeuta może pomóc profesjonalnym sportowcom przygotowującym się do sezonu startowego?

Rolę fizjoterapeuty w procesie przygotowania zawodnika można opisać jako dbałość o jak najlepszą sprawność narządu ruchu. Zarówno w sezonie przygotowawczym jak i w czasie startów. Podczas badania, fizjoterapeuta określa ewentualne deficyty w zakresie ruchu, elastyczności mięśni, ruchomości pozostałych tkanek. Omawia z zawodnikiem ryzyka wystąpienia ewentualnych kontuzji. Rolą fizjoterapeuty jest nauczenie zawodnika właściwej regeneracji po jednostce treningowej. Mówię tutaj o dobraniu optymalnej formy rozciągania mięśni po wysiłku fizycznym, wykorzystaniu innych form aktywnego wypoczynku oraz monitorowaniu stanu narządu ruchu w przebiegu sezonu.

Na czym jeszcze należy się skupić, aby trening na rowerze dał więcej korzyści niż negatywnych skutków dla zdrowia? Czy rozwiązaniem jest bikefitting?

Obok prawidłowo dobranego treningu (intensywność, objętość) pozycja na rowerze ma fundamentalne znaczenie w prewencji urazów przeciążeniowych. Dobranie prawidłowej pozycji eliminuje do minimum wystąpienie kontuzji przeciążeniowej, co więcej przyczynia się do zwiększenia efektywności pedałowania. Z drugiej strony powtarzające się błędy w pozycji mogą w krótkim czasie doprowadzić do poważnych urazów narządu ruchu, Jako specjalista Body Geometry Fit Specialized mogę przytoczyć jeden prosty przykład: zbyt niskie ustawienie siodła w krótkim czasie może doprowadzić do pojawienia się bólu w przedniej części stawu kolanowego. W czasie ustalania optymalnej pozycji (bikefitting) analizie podlegają wszystkie punkty kontaktu rowerzysty z rowerem.

bikefittingbikefitting żródło: VSU MTB Team

Z powyższego wynika, że nie zawsze sprawdza się stara trenerska maksyma: "więcej, mocniej, szybciej - znaczy lepiej”. Nowoczesny trening koncentruje się na monitorowaniu przeciążenia organizmu nawarstwiającym się wysiłkiem. Zniekształcona praca stawów i mięśni może zniweczyć pracę wykonaną na treningach i stanąć na drodze do osiągnięcia sukcesów w sporcie. Wizyta u fizjoterapeuty i prawidłowe dopasowanie roweru - bikefitting - pomoże uniknąć każdemu sportowcowi niepotrzebnych problemów z aparatem ruchu.


Tomasz Niedźwiecki - absolwent AWF Wrocław wydział fizjoterapii, fizjoterapeuta Kadry Narodowej Polskiego Związku Kolarskiego w kolarstwie szosowym oraz torowym średni dystans kategoria junior, wielokrotny uczestnik Pucharów Świata, Mistrzostw Europy oraz Mistrzostw Świata w kolarstwie. W swojej karierze zawodowej współpracował z takimi zawodnikami jak Michał Kwiatkowski, Rafał Majka, Paweł Poljanski, Przemysław Kasperkiewicz.

Więcej o: