Jak wybrać rower MTB

Już dawno minęły czasy, kiedy przy kupnie roweru wybierało się jedną z dwóch opcji: rower MTB z marketu lub kolarzówka. W ostatnich latach rynek rowerowy rozwinął się tak bardzo, że wybór odpowiedniego sprzętu dla własnych potrzeb jest niezwykle trudny.
który rower wybrać? który rower wybrać? źródło: specializedconceptstore.co.uk

Rowerowy zawrót głowy

Na naszym rynku dostępne są niemal wszystkie czołowe firmy kolarskie, które co roku wprowadzają całą kolekcję rowerów: od modeli triathlonowych przez szeroki zakres MTB aż po sprzęt do turystyki rowerowej. Do tego co roku dochodzą kolejne nowinki sprzętowe i nowe standardy. Jak się połapać w tych wszystkich modelach, nowościach i specyfikacjach? Dla kogo i do czego rower z pełną amortyzacją, a dla kogo hardtail. Jaka liczba biegów jest optymalna? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w poniższym tekście.

26, 27,5 czy 29 cali 26, 27,5 czy 29 cali fot. inf. pras.

Nowe standardy kół rowerów MTB

Powoli przechodzi do historii tradycyjny standard rowerów górskich na małych kołach 26". Już kilkanaście lat temu amerykański konstruktor Gary Fisher doszedł do wniosku, że powiększenie rozmiaru kół w rowerze MTB do 29" zagwarantuje lepszą kulturę jazdy i większe możliwości niwelowania nierówności terenu. Ten standard długo nie mógł przyjąć się w Europie, ale obecnie żaden czołowy zawodnik cross country o co najmniej średnim wzroście nie wyobraża sobie jazdy na innym sprzęcie niż 29'er. Natomiast od 2012 roku, dzięki słynnemu Nino Schurterowi - zawodnikowi MTB o niższym wzroście, pojawiła się możliwość jazdy na rowerze o średnich kołach w rozmiarze 27,5" inaczej nazywanym 650b.

 

Porównanie kół MTBfot. scott.pl

Trzyrzędowa korba Shimano XT Trzyrzędowa korba Shimano XT źródło: r2-bike.com

Duża liczba przełożeń? Nie tędy droga...

Do niedawna na rynku rowerów MTB królowały modele szczycące się trzytarczowym mechanizmem korbowym, zapewniającym ogromną liczbę kombinacji przełożeń (3x9, 3x10, 3x11). W tej chwili w rowerach górskich coraz częściej stosowany jest jednak napęd dwurzędowy, czyli mechanizm korbowy z dwoma zębatkami, współpracujący z kasetą z 11 koronkami.

Dlaczego zrezygnowano z dużej, czyli zdałoby się wygodnej, liczby kombinacji? Otóż podczas jazdy w trudnym, zróżnicowanym terenie, dobieranie optymalnego przełożenia przy napędach 3x9/3x10/3x11 okazuje się bardzo kłopotliwe. Bardzo często zdarza się, że łańcuch układa się po skosie (np. mała tarcza z przodu - mała z tyłu). Bardzo kłopotliwe jest zmienianie przełożenia z przodu przy jednocześnie mocnym nacisku na pedały. Wszystkie te problemy rozwiązuje napęd dwurzędowy - najpopularniejsze obecnie rozwiązanie. Bardziej zaawansowani rowerzyści z grubszym portfelem mogą wybrać także napęd jednorzędowy, czyli bez przedniej przerzutki.

napęd bez przedniej przerzutkiźródło: spokemagazine.com

Jakie taki układ ma plusy? Otóż charakteryzuje się niższą masą własną, mniejszym skomplikowaniem obsługi i sprawia mniej problemów z łańcuchem. Minusy? Trzeba mieć mocną nogę na podjeździe...

EuroBike EuroBike fot. D.Nowak/dfotosport.com

Z amortyzatorami, czy bez?

Nowoczesny rower MTB nie jest już stalowym toczydełkiem. Teraz jest to wyspecjalizowane urządzenie do pokonywania najtrudniejszych tras. Jeśli komuś zależy na szybkości na utwardzonych ścieżkach idealny będzie lekki hardtail, czyli sztywna rama z przednim amortyzatorem.

Rower z pełną amortyzacją, czyli ramą wyposażoną w damper o niewielkim skoku, pozwala komfortowo pokonywać trudniejsze trasy, a najlepiej czuje się na kamienistych, krętych zjazdach.

5 podstawowych kategorii rowerów typu full - przeczytaj koniecznie

Pokonywanie karkołomnych wydawałoby się tras zjazdowych też nie jest już problemem z odpowiednim sprzętem. Niezbędny do tego będzie rower enduro - masywna rama z wysoko ustawioną kierownicą, amortyzowany widelec i tylny damper o większym skoku. Pozostaje tylko utrzymać się w siodle. Na rowerze enduro będziemy mogli też mozolnie (wolniej niż na lżejszym rowerze HT) wspinać się o własnych siłach pod górę.

Dla rowerzystów spragnionych mocnych wrażeń skonstruowano jeszcze bardziej wyspecjalizowany typ roweru - przeznaczony wyłącznie do zjazdów. Obniżona rama, długi amortyzator tylny, grube opony z agresywnym bieżnikiem pozwalają pokonać każdy górski szlak. Ma tylko jedno ograniczenie - praktycznie nie da się nim wjechać na żaden szczyt. Ale od czego są narciarskie wyciągi?

Telegraf Kielceźródło: .facebook.com/SportTelegrafKielce/

Scott Scale 700 RC - rower Michaliny Ziółkowskiej Scott Scale 700 RC - rower Michaliny Ziółkowskiej źródło: scott.pl

Specjalista radzi...

Jak dobrać rower idealny do swoich potrzeb? Należy sobie odpowiedzieć na pytanie, do czego nam będzie potrzebny? Jeśli do przejazdów praca - dom, to nie ma sensu wydawać góry pieniędzy na drogi amortyzator, którego praca będzie polegała głównie na tłumieniu siły pedałowania. Jeśli chcemy zdobywać nieprzetarte szlaki, to warto zainwestować w nowoczesną konstrukcję MTB. Zapytaliśmy Mariusza Pacuta, prezesa firmy Scott Sport Polska, jak wybrać odpowiedni dla siebie rower:

Maciej Zabłocki: Jaki rower zaproponowałby pan osobie rozpoczynającej turystyczną jazdę po leśnych bezdrożach w mało wymagającym terenie?

Mariusz Pacut: Na początek polecałbym hardtail'a na aluminiowej ramie z niedrogim osprzętem. Nie ma sensu na początku przygody inwestować dużych środków. Po pewnym czasie sami zobaczymy jaki teren i typ jazdy najbardziej nam odpowiada. Rozmiar kół wybieramy w wielkim uproszczeniu w zależności od wzrostu. Osoby o średnim i wyższym wzroście wybierają modele na 29 calowych kołach, a te o niższym na 27,5 calowych.

MZ: Co może pan zarekomendować osobom pragnącym podnosić swoje umiejętności, aby choć trochę zbliżyć się do poziomu reprezentowanego przez profesjonalistów takich jak zawodnicy Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team?

VSU MTB Teamfot. VSU MTB Team

MP: Zawodnicy drużyny Volkswagena używają najwyższych modeli firmy Scott - zarówno hardtail'i Scale 900 RC jak i rowerów z pełnym zawieszeniem, czyli modeli Spark 900 RC. Wybór amatorów zależy od preferencji i tras na jakich się ścigają. Większość zawodników wybiera rowery na kołach 29-calowych, jednak zawodnicy o niższym wzroście - tacy jak Michalina Ziółkowska, wybrali model Scale 700 RC na kołach 27,5-calowych.

MZ: Jakie rozwiązanie byłoby najlepsze dla rowerzystów o wyższych umiejętnościach szukających niecodziennych wrażeń z jazdy?

MP: Amatorom ścigającym się w maratonach polecamy wyższe modele na karbonowych ramach. O wyborze pomiędzy rowerem na pełnym zawieszeniu a hardtail'em decydować będzie przede wszystkim teren w jakim chcemy się ścigać. Jeśli są to góry to fulle dadzą nam zdecydowaną przewagę. Dzięki pełnej amortyzacji zjazdy pokonamy szybciej i bezpieczniej, a na nierównościach nie będziemy tracić trakcji. Natomiast pełna blokada przedniego i tylnego amortyzatora za pomocą manetki pozwoli nam sprawnie pokonywać szutrowe i asfaltowe podjazdy. Zawodnicy dysponujący lepszą techniką, czy też ścigający się na mniej technicznych trasach, powinni wybrać lekkie i szybkie karbonowe hardtail'e.

MZ: Co można polecić prawdziwym rowerowym szaleńcom, z adrenaliną we krwi, których żywiołem jest zjazd na granicy ryzyka?

MP: Polecałbym rowery z większym skokiem zawieszenia. W tej grupie znajdziemy też rowery na bardzo szerokich oponach - 2.8 cala. To nowość w rozmiarze koła, która pozwala uzyskać o 21% większą przyczepność w porównaniu do opony o rozmiarze 2.35, a tylko o 1% zwiększają opory toczenia. Pozwalają one na płynną jazdę w najtrudniejszym terenie, a jednocześnie podjazdy na nich nie sprawią nam kłopotu. Taki rower będzie np. używany przez zawodnika drużyny Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team podczas bardzo ciężkiej i technicznej etapówki MTB Trilogy.

MZ: Dziękuję za rozmowę.

Więcej o:
Komentarze (43)
Jak wybrać rower MTB
Zaloguj się
  • bob2436

    Oceniono 2 razy 2

    Kilka praktycznych rad: po pierwsze - nie kupować roweru z za dużą ramą! Przy dłuższej jeździe, będą boleć nadgarstki i plecy, w terenie będzie słaba zwrotność. Rama nie może być zbyt wysoka. Trzeba stanąć okrakiem i sprawdzić czy klejnoty nie leżą na ramie (wiadomo o co chodzi). Amortyzator przedni - w tanich rowerach w zasadzie jest bezużyteczny, do natychmiastowej wymiany. Siodełko - zmierzyć sobie rozstaw kości w tyłku i sprawdzić czy siodełko nie jest za wąskie. Hamulce -tarcze jednak lepsze, bo nie zapychają się błotem, da się jechać w każdych warunkach. Waga roweru - powyżej 15kg to już w zasadzie kowadło nie rower. Wielkość kół - 29 tylko dla bardzo wysokich, 27,5 - już od 170cm, rower jest szybszy, ale na krętej trasie wyraźnie mniej zwinny od 26''. Najważniejsze - można kupić w necie, ale wyłącznie rower, który wcześniej oglądaliśmy na żywo.

    PS. W Pl robi się naprawdę niezłe rowery. Możemy być dumni z Krossa i pozostałych producentów. Choćby z tego powodu warto kupić polski a nie jakiś czechosłowacki.

  • bik4done

    Oceniono 4 razy 2

    Hej. Czy to nie jest materiał o tym, jak wybrać rower MTB firmy SCOTT?

    W całej treści są tylko dwa istotne zdania o dobieraniu roweru do potrzeb i umiejętności.
    Ani słowa o sprzedawcach wciskających za duże rowery (tj. aktualnie na stanie).
    Ani słowa o tym, że obojętnie jaki rower, ale musi być wygodny.
    Ani słowa o tym, że ludzie mają różne proporcje ciała i różne marki rowerów reprezentują pewien swój własny standard rozmiarów ram i całej geometrii trzeba po prostu szukać i testować.

    A "ciemny lud" kupuje zgodnie z rekomendacją "specjalistuuff" i napędza rynek nowych (czytaj: wygodniejszych) mostków, siodełek, kierownic, chwytów i całego inwentarza, który można pominąć na etapie ... wyboru roweru. Litości.
    Reklama może być, ale ... bardziej inteligentnie, a nie tak nachalnie.

  • iska1-1

    0

    Kiedy nie za bardzo umiemy sobie poradzić z wyborem roweru,najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu-nie sieciówki,gdzie pracują ludzie pasjonaci.Wtedy można liczyć na rzetelną pomoc.

  • sowa_46

    0

    Chcesz mieć porządny rower to złóż go sobie sam, może wyjdzie nieco drożej niż w sklepie ale będziesz mieć to, co sobie wybrałeś a nie to, co wcisnął Ci jakiś pseudo-sprzedawca. Poza tym, kiedy go sam poskładasz to będziesz wiedział o nim wszystko i naprawisz w każdej chwili.

  • jacek.boczkowski

    Oceniono 2 razy 0

    Ogólnie dostępne rowery różnią się tylko wysokością ramy a nie nie rozstawem osi kół. Jeżdżę na rowerze MTB z dużą ramą ale wolałbym mieć większy wymiar podłużny tzn. odległość osi korby od siodła. Wymagałoby to dłuższego łańcucha czego na rynku nie ma. Rowery zwymiarowane są na średniego Azjatę czyli na 165 cm wzrostu i tylko oferuje się wyższym ludziom wyższe ramy. Mój wzrost to 193 cm i potrzebowałbym o 25% większy rozstaw osi niż mam teraz.

  • Hanna K

    Oceniono 2 razy 0

    A ja się zastanawiam, czy osoba, która napisała ten tekst, kiedykolwiek jeździła w terenie i to ma fullu i bo nie ma tym większego pojęcia niż oglądanie rowerów na półkach sklepowych... jako riderka emtb miałam trochę ubawu z tekstu...

  • dysan112

    Oceniono 2 razy 0

    Jaki rower MTB ? pierwsze to ile mamy kasy na to a drugie że rowerem przed zakupem polecam zwyczajnie przetestować. Myślę że sensowne rowery MTB dla każdego to tak 2 - 3 tys zł.

    Ważne by nie myśleć że sprzęt musi być tylko z najwyższej półki, w tej cenie trzeba znać kompromis ale pamiętać należy że to rower który ma sprawić przyjemność a nie tylko lans.

    Ja ze swej strony mogę polecić Unibike i Krossa. Solidne marki i generalnie nie płacimy frycowego, dodatkowo raczej z głową dobrany osprzęt. Wiadomo że są lepsze ale w tej cenie ciężko coś innego sensownego znaleźć

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX