Jaki rower na miasto?

Na rynku jest dostępna cała masa różnych typów rowerów. Przy wyborze odpowiedniego dla siebie, dostosowanego do indywidualnych potrzeb, można spędzić dnie, a nawet tygodnie. Postaram się przybliżyć plusy i minusy różnych typów rowerów w ich codziennym miejskim zastosowaniu.
1 rower MTB HT rower MTB HT fot. scott.pl

Rower MTB

 

rusz się

PLUSY:

- nie boi się wertepów, dziur, a patrząc na stan naszych rozkopanych i nierównych dróg dla rowerów jest to bardzo ważna funkcjonalność

- bez żadnych problemów, przy odrobinie wprawy rowerzysty, podjedzie pod krawężniki i równie łatwo z nich zjedzie (zeskoczy), grube terenowe opony chronią obręcze przed uszkodzeniami

- dużo trybów - często 3x10 - pozwala optymalnie dobrać przełożenie do rodzaju drogi po której się poruszamy i warunków panujących na niej

- ma bardzo dobre hamulce, często tarczowe, które nie tracą swoich właściwości przy złych warunkach atmosferycznych

- najbardziej uniwersalny typ roweru (lepiej lub gorzej poradzi sobie na wszystkich rodzajach nawierzchni)

MINUSY:

- terenowe opony generują większe opory toczenia po asfalcie niż opony gładkie

- w wersji podstawowej nie posiada żadnych miejskich udogodnień typu błotniki, dzwonek, bagażnik

- szeroka kierownica nie jest przydatna w jeździe miejskiej, a sylwetka wymuszona przez nią nie jest aerodynamiczna, a sportowa, nastawiona bardziej na osiągi (sterowność) niż wygodę

- rower górski typu full (z pełną amortyzacją) jest ciężki, a niezablokowane amortyzatory generują straty w przekazywaniu napędu (szczególnie przy podjazdach)

2 rower trekkingowy rower trekkingowy fot. kellysbike.com

Rower trekkingowy

PLUSY:

- wygodny, jeździ się na nim w odprężonej pozycji, dzięki wysokiej kierownicy (w wielu modelach można regulować kąt i wysokość kierownicy dzięki specjalnemu mostkowi); często modele trekkingowe, oprócz przedniego amortyzatora, posiadają również amortyzowaną sztycę siodła (które same w sobie jest szersze niż w modelach MTB) poprawiającą komfort jazdy po nierównościach

- w wersji podstawowej wyposażony jest w błotniki, osłonę łańcucha i oświetlenie zamontowane na stałe - często zasilane prądnicą z piasty, co zdejmuje z rowerzysty obowiązek dbania o stan baterii zasilających światła

- posiada bagażnik, na którym komfortowo można zawiesić sakwy

MINUSY:

- ciężar, rower wyposażony we wszystkie ułatwiające miejską jazdę akcesoria waży często ponad 17 kg, co w mieście jest dużym minusem (noszenie po schodach, częste zatrzymywanie się, ruszanie etc.)

ZOBACZ TEŻ: Test roweru trekkingowego

Rower GRAND Tivano 2013
  • Przeznaczenie: Męski
  • Rodzaj: Trekkingowy
  • Ilość biegów: 18
0 opinii w okazje.info
3 rower szosowy rower szosowy fot. rowerymerida.pl

Rower szosowy (kolarzówka)

PLUSY:

- jest szybki, bardzo szybki, jeżeli jeździć będziesz nim w ruchu miejskim po jezdni, gwarantuję, że będziesz jednym z najszybszych w mieście

- niezwykle lekki

- kierownicę typu "baranek" można trzymać na kilka różnych sposobów, co poprawia komfort jazdy

MINUSY:

- nadaje się do jazdy tylko po utwardzonych i najlepiej równych jak stół drogach; brak amortyzacji, przenosi wszystkie nierówności na ciało rowerzysty, chwila nieuwagi i można uszkodzić obręcz wjeżdżając zbyt szybko w nierówna studzienkę lub dziurę w asfalcie (których jest mnóstwo szczególnie po prawej stronie prawego pasa jezdni)

- należy dbać o wysokie ciśnienie powietrza (nawet ponad 100 PSI) w oponach

- w podstawowej wersji brak bagażnika, oświetlenia, błotników

- wymusza dla wielu osób nieakceptowalną pozycję

Rower Fuji Supreme 1.3 C 2014
  • Przeznaczenie: Damski
  • Rodzaj: Szosowy
  • Ilość biegów: 22
0 opinii w okazje.info
4 rower crossowy rower crossowy fot. olimpicsport.com

Rower crossowy

PLUSY:

- cienkie opony z lekkim bieżnikiem nadają się jak żadne inne do jazdy po mieście, pokonywania miejskich nierówności; stanowią kompromis między oponami rowerów szosowych, a oponami terenowymi rowerów MTB

- można nim jeździć komfortowo zarówno po drogach utwardzonych jak i w lekkim terenie

- wygodna pozycja za kierownicą, która ma idealną szerokość i kształt do miejskiej jazdy

- lekki

- posiada często amortyzację widelca, czasem również amortyzowaną sztycę podsiodłową

MINUSY:

- brak w podstawowej wersji wyposażenia ułatwiającego miejską jazdę (bagażniki, błotniki etc.)

- często producenci przenoszą napęd bezpośrednio z rowerów mtb, lecz przełożenia te na równym asfalcie okazują się za miękkie, a rower zbyt wolny.

Rower Kellys Clea 20 2014
  • Przeznaczenie: Damski
  • Rodzaj: Crossowy
  • Ilość biegów: 21
0 opinii w okazje.info
5 rower miejski rower miejski fot. kross.pl

Rower miejski

PLUSY:

- jego przeznaczeniem jest miasto, więc ma zamontowane wszystkie udogodnienia do jazdy po mieście już w wersji podstawowej (bagażnik, koszyk, osłona łańcucha, światła, dzwonek, nóżka boczna)

- wygodny, często posiada amortyzowaną sztycę i amortyzowany widelec oraz szerokie siedzenie

- szersze ale gładkie opony, idealne do jazdy po twardym podłożu

MINUSY:

- wielu mężczyzn po prostu nie zaakceptuje jego kształtu (wyjątek stanowią Holendrzy :)

- mało przełożeń (czasem tylko 3), optymalna liczba powinna oscylować w okolicy 6 - 9

- duża waga

Rower Kettler miejski City Nena
  • Przeznaczenie: Damski
  • Rodzaj: Miejski
  • Ilość biegów: 7
0 opinii w okazje.info
6 rower składany rower składany fot. ternbicycles.com

Rower składany

PLUSY:

- jest składany, zajmuje minimum miejsca, można go bardzo łatwo przechowywać, przewozić (nawet autobusem)

- nowoczesne wersje tych rowerów są wbrew pozorom bardzo wygodne oraz szybkie

- lekki

MINUSY:

- w podstawowej wersji często nie posiada miejskich udogodnień (bagażniki, błotniki, oświetlenie etc.)

- brak jakiegokolwiek komfortu jazdy po nierównościach spowodowany brakiem amortyzacji oraz małymi kołami (choć są dostępne na rynku wersje rowerów składanych z kołami 24" i większymi)

ZOBACZ TEŻ: Test roweru składanego

Rower Giant EXPRESSWAY 1 2014
  • Przeznaczenie: Uniwersalny
  • Rodzaj: Miejski
  • Ilość biegów: 8
0 opinii w okazje.info
7 rower elektryczny rower elektryczny fot. halarowerowa.pl

Rower elektryczny

PLUSY:

- można nim bez wysiłku jechać sprawnie i szybko; idealny dla osób starszych lub takich, które na pierwszym miejscu stawiają wygodę podróżowania bez zmęczenia.

MINUSY:

- cena

- ciężar

- skomplikowanie konstrukcji

- uzależnienie od dostępu do prądu, trzeba pamiętać o ładowaniu

ZOBACZ TEŻ: Co musisz wiedzieć o rowerach elektrycznych

Rower Elektryczny Winora F1
0 opinii
8 veturilo veturilo fot. inf. pras.

System rowerów miejskich

Mieszkańcy większych miast w Polsce mają dodatkowo możliwość skorzystania z wciąż rozrastającej się sieci rowerów miejskich. Nie mogło więc ich zabraknąć w tym zestawieniu.

PLUSY:

- łatwa rejestracja
- duża, coraz większa ilość stacji
- tanio lub nawet za darmo (pierwsze minuty)
- czynne 24h na dobę, 7 dni w tygodniu (niestety nie 12 miesięcy w roku)
- nie trzeba przechowywać, składować, oddajemy w każdej stacji
- każdy egzemplarz wyposażony jest w bagażnik, koszyk, lampki, dzwonek, blokadę
- nie jest nasz, nie musimy go kupić żeby pojeździć, nie trzeba go serwisować

MINUSY:

- nie jest dla nas wymarzonym rowerem, po prostu środek transportu
- nie ma gwarancji, że będzie na nas czekał na stacji (często wszystkie rowery są wypożyczone)
- działa tylko w "sezonie", czyli wiosna, lato, jesień
Komentarze (117)
Jaki rower na miasto?
Zaloguj się
  • Oceniono 89 razy 81

    Jest jeszcze jeden typ roweru - miejski "budżetowy".
    Ma prawie same zalety: Jest prawie bezobsługowy, bo nie posiada przerzutek, a zamiast skomplikowanych hamulców, posiada jedno przełożenie i hamulec typu "torpedo".
    Oświetlenie na dynamo można zastąpić ledowym, na baterie , które kupimy w każdym kiosku, sklepie - uchroni nas to przed ewentualnym zerwaniem przewodów przy prądnicy. A dwie największe zalety takiego roweru to, że jest TANI występuje w wersji damskiej i męskiej.
    wystarczy popatrzeć na ich pierwowzór - po wsiach do dziś jeżdżą stare, czarne nieskomplikowane w budowie rowery dosiadane przez sędziwych seniorów.
    Kolejną zaleta tych rowerów - dla nie których nie mniej ważną, jest to że można je naprawić samemu i często są polskiej produkcji.
    Pozdrower

  • uthark

    Oceniono 72 razy 52

    Rower musi mieć oświetlenie i bagażnik, żeby nie trzeba było jechac z plecakiem.

    PS. Wczoraj podczas wieczornej przejażdżki minąłem kilkudziesięciu rowerzystów. Dwaj mieli kaski na głowie i obydwaj jechali na nieoświetlonych MTB, takich za kilka tysięcy. Po co im kaski, skoro głowy puste?

  • geraltriviaa

    Oceniono 46 razy 34

    Przeciez rower miejski tez ma "meska" wersje, gdzie rama jest zwyczajnie prosta. Wiekszosc Holendrow na takich jezdzi.

  • miastowiec-ze-wsi

    Oceniono 125 razy 33

    "Wielu mężczyzn nie akceptuje kształtu roweru miejskiego".

    Trezba miec wyjątkowo niskie poczucie meskości i dużą niepewność płciowa oraz umysłowo być dość słabym aby miec problem z kształtem roweru miejskiego. To chyba tylko w Polsce z jej siermięznym modelem wyobrażenia o tym jaki powinien być mężczyzna jest możliwe. Może dlatego przecietna polka woli zdecydowanie cudzoziemca.

  • peter.fox

    Oceniono 39 razy 27

    He, he, każdy rower bez błotników ma minus za brak błotników:) Podobnie z bagażnikiem. Rower szosowy z bagażnikiem?
    Każdy rower jest dobry do miasta, bo każdy jeździ inną trasą. Jeden drogą płaską jak stół, inny przez parki, krzaki i górki. Ważne po prostu żeby jeździć.
    No i nie prawdą też jest, że: "wielu mężczyzn po prostu nie zaakceptuje jego kształtu (wyjątek stanowią Holendrzy :)". Roweru miejskiego nie zaakceptuje co najwyżej jakiś niedojrzały chłopiec, a nie prawdziwy mężczyzna.

  • konradbryw

    Oceniono 24 razy 22

    Po latach uważam, że crossowy jest najbardziej uniwersalny. I do miasta, i na wycieczkę.

  • kptaubrey

    Oceniono 20 razy 18

    Sylwetka JEST aerodynamiczna, tylko nie tak bardzo jak przy kolarce, ale bardziej niż przy trekkingowym lub miejskim.
    Dojeżdżam codziennie do pracy właśnie MTB, ale raczej odradzam: boli pupa i kręgosłup. Rower szybki, zwrotny, ale jednak z perspekywy czasu preferowałbym wygodny "krążownik".

  • dawnofangrybls

    Oceniono 14 razy 12

    Każdy powinien dobrać rower pod swoją technikę jazdy i trasę, którą będzie jeździć. Poza tym co to za problem, jak nie ma błotników. Sklepy są. Błotnik z tworzywa sztucznego tani za 30 zł i lżejszy niż metalowy.

  • dawnofangrybls

    Oceniono 16 razy 12

    co ja pacze? jest coś takiego jak kolarzówka z bagażnikiem w wersji rozszerzonej?

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX