Kolarz po sezonie, czyli jak odpocząć i jak trenować zimą

Ludzki organizm nie jest w stanie nieprzerwanie poprawiać wydolności i cech motorycznych. Po serii wyczerpujących treningów i startów konieczna jest regeneracja poddawanym ciągłym impulsom włókien mięśniowych i obniżenie poziomu stresu. Po sezonie startowym organizm każdego zawodnika jest wyczerpany fizycznie i psychicznie i nie nadaje się już do podnoszenia sprawności. Żeby przystąpić do kolejnego cyklu treningowego potrzebny jest wypoczynek, najlepiej aktywny, aby zregenerować przeciążone mięśnie i wyleczyć drobne urazy.
Michalina na rowerowej, zimowej przejażdżce Michalina na rowerowej, zimowej przejażdżce fot. zbiory prywatne

Roztrenowanie trzeba zacząć od zresetowania psychiki

Profesjonalni kolarze MTB z teamu Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team mają swoją sprawdzoną receptę na aktywny wypoczynek po sezonie i przygotowanie się do kolejnej dawki treningów.

Przerwa w treningach to idealny moment, aby zregenerować także psychikę. Można zapomnieć o ścisłym planowaniu dnia co do minuty i na chwilę odetchnąć od codziennego rygoru treningowego. Najlepiej zająć się czymś, na co nie miało się czasu przez cały rok. Co najmniej 3-4 tygodnie można przeznaczyć na spotkania z rodziną i przyjaciółmi, wyjścia do kina, do teatru. Wyjazd, zmiana klimatu też jest dobrym pomysłem. Nie trzeba całkowicie rezygnować z roweru, można wybrać się na spontaniczną przejażdżkę bez planu i bez pomiaru parametrów treningowych. Trzeba poczekać, aż poczuje się potrzebę dalszych treningów, a to jest bardzo indywidualna sprawa.

Górski trekking, czyli aktywna alternatywa kolarskich treningów Górski trekking, czyli aktywna alternatywa kolarskich treningów fot. zbiory prywatne

Aktywny wypoczynek

Wypoczynek nie powinien oznaczać całkowitej rezygnacji z aktywności fizycznej. Ludzki organizm nie lubi skrajności. Po cyklu intensywnych treningów przejście do całkowitej bezczynności nie jest dobrym pomysłem. Sztuką jest odpowiednie dobranie aktywności w okresie roztrenowania tak, aby się skutecznie zregenerować, ale nie doprowadzić do negatywnych skutków zdrowotnych takich jak: przykurcze mięśni, zaburzenia metabolizmu i zwiększenie masy ciała.

Żaden sportowiec nie lubi bezczynności, a zaczyna się okres, kiedy można robić wszystko, na co ma się ochotę. Niektórzy wolą długie spacery, czy trekking w górach. Inni lubią grę w tenisa, gry zespołowe, jogging, fitness, joga, itd. Najważniejsze w tym okresie jest robić to, co faktycznie sprawia nam przyjemność!

Planowanie zimowych treningów Planowanie zimowych treningów fot. zbiory prywatne

Plan na nowy sezon

Kiedy powoli wraca chęć do wznowienia treningów, dobrze jest ustalić cele na nowy rok. Długie zimowe wieczory można wykorzystać na analizę minionego sezonu, by zlokalizować nasze słabe strony. Podczas planowania treningów z pewnością trzeba będzie poświęcić im więcej czasu. Dobrze jest także wstępnie zaplanować kalendarz startów i najważniejsze cele. To będzie świetna motywacja w żmudnych, zimowych przygotowaniach.

trening można zrobić też na basenie - jak? Pokazuje Michael Phelps trening można zrobić też na basenie - jak? Pokazuje Michael Phelps MICHAEL DALDER/REUTERS

Zimowe treningi

Powrót do treningów jest też bardzo indywidualną sprawą. Zawodnicy teamu VWSU z reguły zaczynają treningi wytrzymałościowe późną jesienią, kiedy warunki pogodowe nie rozpieszczają. Pamiętając o tym, że muszą spędzić na rowerze większą część roku, zimowe treningi mogą wyglądać trochę inaczej.

Najlepszym zamiennikiem dla roweru są narty biegowe. To jest wysiłek w obciążeniu o podobnym charakterze. Kolarze często przesiadają się na narty, a narciarze na rower. Nie trzeba mieć idealnej techniki, wystarczy utrzymać się na nartach i pilnować odpowiedniego tętna. Wiadomo, że do treningu na nartach potrzebny jest śnieg, jeśli go brakuje, można biegać bez nart. Trudno przerzucić się od razu z roweru na bieganie. Może brakować tych partii mięśni, które nie pracują aktywnie podczas jazdy na rowerze. Można zacząć od krótszych przebieżek połączonych z ćwiczeniami ogólnorozwojowymi.

Trening wytrzymałościowy można realizować także na basenie. Objętość może być mniejsza, ale trzeba lubić pływanie. Jeśli się nie lubi, można pobiegać na bieżni, wstawić rower na trenażer lub wybrać się na bardzo popularne zajęcia ze spinningu. Kolarze lubią przeplatać długie treningi z ćwiczeniami siłowymi. Można regularnie chodzić na siłownię, ale wystarczy także drążek treningowy, ławeczka lub ćwiczenia wykorzystujące ciężar ciała.

Pomysłów na zimowy trening jest bardzo wiele. Ważne, aby zacząć regularną aktywność. W treningu wytrzymałościowym najważniejsza jest regularność i konsekwencja.

Więcej o: