Izotonik to nie wszystko - naturalne sposoby na uzupełnienie elektrolitów w organizmie

Kluczowym elementem do osiągnięcia sukcesu w sportach wytrzymałościowych jest zachowanie prawidłowej proporcji minerałów w organizmie. Podczas wysiłku fizycznego kolarze tracą wraz z potem sód, potas, wapń i magnez. Brak tych minerałów grozi m.in.: nadciśnieniem, arytmią, osłabieniem oraz kontuzjami. Bogdan Czarnota, trener zawodowej ekipy kolarskiej Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team, zdradza swoje domowe sposoby na zachowanie równowagi elektrolitowej w organizmie.
węglowodany węglowodany [Shutterstock]

Naturalne sposoby na równowagę minerałów

Kolarze górscy to zawodnicy przyzwyczajeni do trudnych warunków oraz intensywnych treningów. Co chwilę muszą mierzyć się z długimi trasami, nieprzewidywalnymi warunkami pogodowymi oraz wyczerpującym tempem. Co powinni zrobić, aby szybko zregenerować siły po treningach i zawodach? Przede wszystkim dbać o odpowiednią dietę. Niedobór elektrolitów i minerałów traconych w czasie procesu pocenia się można uzupełnić nie tylko pijąc izotoniki. Jest wiele naturalnych i zdrowych produktów, które każdy ma w swojej domowej kuchni, a których regularne spożycie pozwala zachować równowagę elektrolitową w organizmie.

zupy zupy fitness.sport.pl

Sód

Kolarze elektrolity tracą przede wszystkim podczas intensywnego wysiłku fizycznego na górskich trasach. Trening powoduje, że produkują bardzo dużo potu. Sól jest minerałem, który pomaga w utrzymaniu wody w organizmie oraz w jego odpowiednim nawodnieniu. Przeciętny człowiek każdego dnia powinien przyjmować około 1500 mg sodu, ale w przypadku sportowców zapotrzebowanie na sód zwiększa się nawet o 300%. Zjawisko to związane jest z procesem pocenia się - litr potu to utrata od 2 do 4 gramów sodu. Brak sodu we krwi niesie za sobą poważne konsekwencje, począwszy od skurczu mięśni i ogólnego osłabienia po hiponatremię. Aby uniknąć groźnych dolegliwości związanych z niedostatkiem sodu kolarze górscy powinni wypić przed posiłkiem około pół litra płynów oraz koniecznie zjeść coś słonego: precla, zupę bądź ser żółty. Idealnie byłoby gdyby po wysiłku również sięgnęli po produkt słony oraz napój, który dobrze nawadnia.

Banany Banany Shutterstock

Potas

Potas to wraz z sodą najważniejszy minerał odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jego rolą jest kontrola pracy serca, regulacja ciśnienia krwi, a także zapobieganie łamliwości kości i pojawianiu się kamieni nerkowych. Podczas wyczerpującego, trwającego około godziny treningu, kolarz traci od 200 do 600 mg potasu. Co powinien zrobić, aby jak najszybciej uzupełnić jego brak? Doskonałym pomysłem jest zjedzenie banana. Przywróci on równowagę w organizmie wzbogacając go w brakujący pierwiastek. Alternatywę dla banana stanowią produkty roślinne takie jak: słodkie ziemniaki, szpinak, kapusta, fasola, awokado czy groch.

Warto sięgać po wysokiej jakości fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurty naturalne, kefir, maślanka. Warto sięgać po wysokiej jakości fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurty naturalne, kefir, maślanka. Fot. Shutterstock.com / Carmen Steiner

Wapń

Wapń jest kluczowym makroelementem w diecie kolarza górskiego. Jego niedobór prowadzi do łamliwości kości, a jak wiadomo złamanie to kontuzja, której kolarz pragnie za wszelką cenę uniknąć. Co więc zrobić, aby wzbogacać organizm w wapń? Większość sądzi, że po wysiłku fizycznym powinno się przede wszystkim pić dużo wody. To błąd! Napój bogaty w wapń jest dużo lepszym rozwiązaniem po intensywnym treningu niż woda, która pita w nadmiernej ilości wypłukuje z organizmu sód. Radzę również, aby codziennie spożywać jogurt lub pić kawę latte, które doskonale uzupełniają wapń.

Jarmuż Jarmuż fot. Łukasz Falkowski / Agencja Gazeta

Magnez

Wraz z wapniem, magnez odpowiada za skurcz mięśni, funkcje nerwowe, aktywację enzymów oraz rozwój kości. W celu uzupełnienia minerału po wysiłku polecam, aby zawodnicy jedli zielone warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy, masło orzechowe i soczewicę tak często jak to jest możliwe. Dodatkową korzyścią płynącą z jedzenia produktów z magnezem jest lepsza walka z ogromnym zmęczeniem, które dopada kolarzy na górskich trasach.

Autorem tekstu jest Bogdan Czarnota z Volkswagen Samochody Użytkowe MTB Team

Więcej o:
Komentarze (1)
Izotonik to nie wszystko - naturalne sposoby na uzupełnienie elektrolitów w organizmie
Zaloguj się
  • bik4done

    0

    Sok z kiszonej kapusty
    albo woda z kiszenia ogórków - prosto ze słoja, ze wszystkimi fusami
    albo rozcieńczony sok z buraków
    albo gotowy barszczyk na zimno
    - rozcieńczone przegotowaną wodą i dosłodzone np. miodem.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX