Trzymaj formę - Czesław Lang [cz. 1] Jak zacząć przygodę z kolarstwem szosowym?

Jeżeli będziesz potężnie zbudowany, będziesz finiszował, jeżeli jesteś lekki, będziesz jeździł dobrze pod górę, możesz też połączyć te dwie rzeczy i jeździć świetnie i tu i tu - mówi dyrektor generalny TdP Czesław Lang. Przedstawiamy pierwszą część wywiadu z ikoną polskiego kolarstwa, z której dowiecie się m.in.: co daje uprawianie kolarstwa szosowego, czy trzeba mieć jakieś predyspozycje fizyczne by zostać kolarzem, w jakim wieku można zacząć jeździć na rowerze na poważnie.

Michał Brzozowski: Czy kolarstwo to sport dla wszystkich? Co daje trenowanie jazdy na rowerze?

Czesław Lang: Na pewno jest to sport dla wszystkich. Przede wszystkim młodym ludziom daje możliwość poznawania całej swojej okolicy. Po drugie, jak dwóch ludzi jedzie na rowerach to jest już wyścig. Jedziemy sobie razem, jest górka, jeden zostaje z tyłu, drugi jest z przodu. Kolarstwo daje adrenalinę, możliwość rywalizacji.

Czy są jakieś predyspozycje do uprawiania kolarstwa, takie jak np. budowa ciała, dla przyszłych zawodowców?

Przede wszystkim kolarz musi mieć zdrowie, wydolność organizmu oraz doskonałą przemianę materii. Jeżeli na pewnym poziomie treningu zdecydujemy się uprawiać kolarstwo tak bardziej poważnie, to są różnego rodzaju instytuty - np. w Warszawie Instytut Medycyny Sportu. Można umówić się na test wydolnościowy, dowiedzieć się jakimi parametrami się dysponuje i co należy zrobić, by je poprawić. Są predyspozycje genetyczne, ale kolarze są bardzo różni. Są wielcy i są mali, ci drudzy jeżdżą świetnie po górach, bo ważą bardzo mało, ci pierwsi za to są mocni, silni, i oni tylko finiszują. Tylko i aż, bo to jest tak, że w peletonie jest góral, jest sprinter, jest czasowiec, jest taki który pomaga góralowi, który pomaga rozprowadzać na finisze. Każdy może znaleźć swoje miejsce, niezależnie od tego jaka jest jego budowa fizyczna, ale to co musi ich wszystkich łączyć, to niesamowita wydolność organizmu, wytrzymałość i też psychika, bo jednak wyścigi kolarskie - długie etapy - to 6-7 godzin jazdy na rowerze. Ponad to wszystko najważniejsza jest jednak pasja, pasja dzięki której znajdziesz swoje miejsce w peletonie. Jeżeli będziesz potężnie zbudowany, to będziesz finiszował, jeżeli jesteś lekki, to będziesz jeździł dobrze pod górę, możesz też połączyć te dwie rzeczy i jeździć świetnie i tu i tu. A więc pasja, miłość do tego sportu, która pomoże pokonać wszystkie przeciwności.

Zobacz też: Jak jazda na rowerze wpływa na nasze ciało

Laikom może się wydawać, że kolarstwo to sport indywidualny, ale jest to sport jak najbardziej drużynowy, każdy ma swoją funkcję...

Tak, drużynowy, ale o tyle prosty, że można go samemu trenować. Ja mieszkałem na wsi w małej miejscowości. Miałem rower, ile czasu sam spędziłem na tym rowerze, ile trenowałem, znajdowałem sobie jakieś podjazdy, interwały, nie musiałem mieć do tego grupy ludzi, specjalnej infrastruktury. Wystarczają dobre chęci, dlatego ten sport jest tak bliski ludziom, tak łatwy w uprawianiu.

W jakim wieku można uprawiać kolarstwo. Są jakieś granice? Dolna, górna?

Na organizowanym przez nas MTB Skandia Maraton człowiek, który ma ponad 80 lat zasuwa jeszcze, że hej, a w szosowym Tour de Pologne Amatorów także startują starsi zawodnicy. Górnej granicy nie ma. Jest zdrowie można wsiadać na rower, każdy rower. Natomiast dolna granica, to wiek około 13 - 14 lat i wtedy można zapisać się do klubu. Jjest to wiek w którym się dojrzewa i już można zacząć trenować na poważnie. A wcześniej, przed kolarstwem, przyszły kolarz powinien uprawiać wszystkie sporty, nie tylko rower, ale i bieganie, piłka nożna, etc. Wszystkie sporty, które pomogą rozwinąć młody organizm.

Zobacz też: Jak schudnąć oszczędzając czas i pieniądze

A właśnie, jakie jeszcze inne aktywności fizyczne powinna uprawiać dorosła osoba trenująca kolarstwo?

Okres zimowy jest dla kolarza czasem na sport ogólnorozwojowy. Rozciąganie (stretching), siłownia, żeby wzmocnić też górne partie mięśni, dla poprawienia wydolności - narty biegowe, marszobiegi, biegi pod górę, wbieganie na większe wysokości, pływanie. Można też uprawiać narciarstwo bez korzystania z wyciągów. Pod specjalną nartę zjazdową (z ruchomym butem) zakłada się specjalne nakładki, tzw. skórę foki (aby narty nie ślizgały się do tyłu) i samemu wchodzi się pod górę na duże wysokości. Czasem wspinaczka trwa nawet 5 godzin, by po zdjęciu skórek z nart, zjechać na sam dół w ciągu paru chwil. Sport ten jest bardzo wydolnościowy, bardzo poprawia kondycję. Niedawno go odkryłem i polecam każdemu.

Kobiety w kolarstwie?

Jak najbardziej. Dziewczyny fajnie jeżdżą, przyjęło się kolarstwo wśród kobiet. Mamy świetne zawodniczki i na torze i w górach. Maja Włoszczowska - nasza kolarka z najwyższej półki, jeżdżąca na MTB. Wystarczy wyjść na dwór i rozejrzeć się ile dziewczyn jeździ na rowerach, na wyścigówkach właśnie.

c.d.n.

Czesław Lang Czesław Lang - srebrny medalista Igrzysk Olimpijskich w wyścigu ze startu wspólnego w Moskwie w 1980 roku oraz mistrzostw świata w wyścigu drużynowym na 100 km w Valkenburgu (1979), a także brązowy w San Cristobal (1977). Wielokrotny mistrz Polski na szosie i na torze, zwycięzca Tour de Pologne z 1980 roku oraz pierwszy polski kolarz zawodowy. Do długiej listy sukcesów sportowych może zaliczyć zwycięstwa w dwóch etapach w jeździe drużynowej na czas w Giro d'Italia i wielu innych etapach wyścigów zawodowych (m. in. Tirreno-Adriatico, Tour de Romandie, Volta Ciclista a Catalunya, Trofeo Baracchi). Dyrektor i twórca zawodowego Tour de Pologne (od 1993 roku). Od lat propaguje uprawianie sportów rowerowych. Ambasador kolekcji Empiku „Trzymaj formę”.