Akademia MTB Cezarego Zamany: [odc. 6] Bezpieczny trening

Wysiłek fizyczny to dla organizmu wydarzenie niecodzienne, zaburza on bowiem równowagę fizjologiczną. Odpowiednio kontrolowany, planowany i odbywający się z odpowiednią intensywnością trening, podnosi zdolność adaptacji organizmu do wysiłku fizycznego. Natomiast wysiłek przekraczający aktualne możliwości danego organizmu stanowi zagrożenie dla zdrowia.

Przedstawiamy cykl artykułów powstałych przy współpracy zespołu polskanarowery.pl z Cezarym Zamaną - ikoną polskiego kolarstwa, organizatorem cyklu Merida Mazovia MTB. Zbiór ten wprowadza czytelnika w świat sportu i rowerów górskich. Zapraszamy do zapoznania się z treściami, które cyklicznie będą ukazywać się w dziale SPORT MTB.

Jak ciężko mogę trenować? Gdzie są moje granice?

Niestety granica między bezpiecznym, a zbyt intensywnym wysiłkiem nie jest stała. Przejechanie bez problemu kilkudziesięciu kilometrów kilka miesięcy temu, niekoniecznie musi oznaczać, że dziś będzie tak samo. Składa się na to wiele czynników m.in. wykonana praca treningowa, dieta, aktualny stan zdrowia, odpowiednia regeneracja, itd.

ZOBACZ TEŻ: Rowerzysto, trenuj nie tylko nogi

Systematyczna kontrola zdrowia

Każdy aktywny sportowiec, czy amator, powinien regularnie kontrolować swój stan zdrowia podczas wizyt u lekarza sportowego. Idealnie jest taką konsultację przechodzić co 6 miesięcy. Dobrze jest przynajmniej raz w roku zrobić morfologię krwi. Warto jest też regularnie sprawdzać ciśnienie tętnicze, a w razie jakichkolwiek niepokojących sygnałów udać się do lekarza. Jeśli prowadzimy regularne badania wydolnościowe możemy na ich podstawie określić czy układ krążeniowo-oddechowy reaguje miarowo na zadany wysiłek fizyczny. Wyniki takiego testu pokazują nam z jakim obciążeniem możemy trenować, aby aktywność fizyczna była zdrowa, a trening przynosił zakładane rezultaty.

Skutki zbyt intensywnego treningu

Zbyt intensywny wysiłek niedostosowany do indywidualnych możliwości organizmu jest zagrożeniem dla zdrowia, a w skrajnych przypadkach nawet życia. Podczas dużego wysiłku dochodzi do znacznego obciążenia układu krążeniowo-naczyniowego. Czynnikami, które wpływają na zdolność adaptacji organizmu do podjęcia znacznego wysiłku w bezpieczny sposób są przede wszystkim - trening, regeneracja, dieta, suplementacja oraz uwarunkowania genetyczne.

ZOBACZ TEŻ: Kontuzje rowerowe - lepiej zapobiegać niż leczyć

Należy pamiętać, że możliwości organizmu spadają na skutek stosowania używek - alkoholu, papierosów, ale również kofeiny - dodatkowo obciążającej układ krwionośny. Te w połączeniu ze zbyt intensywnym wysiłkiem mogą spowodować przeciążenie mięśnia sercowego prowadząc nawet do zatrzymania akcji serca! Niewystarczająco wydolny układ krążenia jest także narażony na zatory. W rezultacie przy wysokim ciśnieniu tętniczym może dojść nawet do wylewu. Na prawidłowe funkcjonowanie podczas wysiłku mają także warunki zewnętrzne. Wysoka temperatura otoczenia czy przy stosunkowo długim wysiłku, mogą prowadzić m.in. do hipertermii, odwodnienia, co w konsekwencji może skutkować omdleniami.

Zobacz też: Akademia MTB Cezarego Zamany - Jak zdrowo uprawiać sport

Każdy sportowiec i amator, przed treningiem lub startem, powinien brać pod uwagę aktualne przygotowanie i bezwzględnie reagować na sygnały wysyłane przez organizm - większa niż zazwyczaj ilość skurczów serca, uczucie duszności, wysokie ciśnienie tętnicze, złe samopoczucie. Nigdy nie można lekceważyć tych oznak. Organizm informuje nas w ten sposób o przeciążeniu.

Sport to zdrowie

Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu przed podjęciem wysiłku, dobremu żywieniu, wystarczającej ilości snu, nawadnianiu się przed, w trakcie i po wysiłku, należytej rozgrzewce, ryzyko chorób układu krążeniowo-naczyniowego zdecydowanie spada. Należy jednak zawsze monitorować swój organizm i podejmować wysiłek, który jest w naszym zasięgu, a wtedy będzie on na pewno bezpieczny i przyniesie same korzyści.

*konsultacje Mariusz Serzysko z Laboratorium Przygotowania Fizycznego 4Sport LAB

Akademia Rowerowa Cezarego Zamany

Więcej o: