Jaki rower wybrać dla osoby ważącej ponad 100 kg?

Cykliści nie zawsze mają szczupłą sylwetkę. Często masa rowerzysty przekracza 100, a nawet 120 kg. Nie są to tylko osoby otyłe, czasem masa wynika ze wzrostu lub budowy ciała. Jak dobrać rower, który bez problemu zniesie takie obciążenia? Radzi Adam Sypniewski z rowereo.pl.

Na początku ustaliłbym, jaki typ roweru będzie najodpowiedniejszy. Raczej odrzuciłbym wycieniowane i mocno „odchudzone” szosowe rowery, w których szczególnie delikatne koła mogłyby nie znieść zwiększonych przeciążeń. Zwłaszcza biorąc pod uwagę nasze dość nierówne i wyboiste drogi.

Najodpowiedniejszymi typami rowerów dla osób ważących powyżej 100 kg będą więc przed wszystkim rowery górskie jak również wszelkiego typu rowery miejskie czy turystyczne. Jednak oprócz tego muszą one spełniać parę dodatkowych warunków.

Podstawa? Koła

Po pierwsze koła. To na nich opiera się cała masa rowerzysty. To one narażone są na największe przeciążenia. Przy doborze lub przy składaniu roweru to na nie powinniśmy więc zwrócić szczególną uwagę.

Na wstępie odradzam kupno roweru z supermarketu, ponieważ za sumę ok. 600-800 złotych dostaniemy tylko rowero-podobny pojazd, składający się z komponentów o niskiej jakości, które z całą pewnością długo nie wytrzymają zwiększonej masy właściciela.

Koła, a w szczególności obręcze, powinny być wzmacniane czyli wielokomorowe. Przez co ich sztywność i wytrzymałość zniesie większe, niż w przypadku lżejszej osoby, obciążenia. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na ważny element budowy koła jakim są szprychy. Najlepiej, aby były stalowe, kute na zimno o średnicy 2 mm. Piasty także nie powinny należeć do najprostszych. Ja polecam te na łożyskach maszynowych. Zniosą one duże obciążenia i pozwolą kołom lekko się toczyć.

Napęd

Po drugie napęd czyli korba, suport i pedały. Na te elementy w dużej mierze przenoszona jest masa rowerzysty. Powinien to być bardzo solidny, markowy osprzęt. Polecam korby tzw. zintegrowane, czyli te mocowane w suportach zewnętrznych. Charakteryzują się one większą sztywnością i są zdecydowanie mniej podatne na odkształcanie się pod wpływem dużego nacisku. Tańszym, ale również rekomendowanym rozwiązaniem mogą być korby połączone z suportami na tzw. 'wielowypust'. Odradzam jednak korby na tzw. 'kwadrat'. Ich sztywność i wytrzymałość pozostawia wiele do życzenia, a w gotowych (złożonych) rowerach suporty, do których są one mocowane są zazwyczaj bardzo niskiej jakości.

Ważnym komponentem środka napędu, o którym nie może zapomnieć osoba o większej masie ciała są pedały. Jest to nie tylko nasz punkt podporu stóp, ale również pierwszy element przeniesienia napędu. Muszą być więc one mocne i wykonane z solidnego materiału. Odradzamy kategorycznie zwykłe, plastikowe pedały na łożyskach kulkowych lub ślizgowych. W naszym przypadku najlepiej sprawdzą się pedały typu platformy z łożyskami maszynowymi, ewentualnie z dobrze uszczelnionymi łożyskami kulowymi wysokiej jakości. Dla bardziej zaawansowanych rowerzystów polecam pedały zatrzaskowe (tzw. SPD).

Siodło i sztyca

Trzecia sprawa to siodło wraz ze sztycą. Co do doboru konkretnego kształtu i wielkości jest tyle teorii ilu rowerzystów i każdy ma swoje własne preferencje. Trzeba pamiętać, aby oprócz wygody elementy te charakteryzowały się mocną konstrukcją. W rowerach miejskich czy turystycznych świetnie sprawdzają się szerokie siodła z żelowym wypełnieniem, na mocnym stelażu i grubych prętach. Całość razem ze sztycą podsiodłową (można znaleźć sztyce amortyzowane) powinno dać solidną podporę i wygodne „miejsce pracy” masywniejszemu kolarzowi.

Rama

No i na koniec rama roweru. Wydawać by się mogło, że najważniejszy element tej układanki, jednak naszym zdaniem nie jest ona najważniejsza w wyborze. Ramy obecnie produkowane same w sobie są dosyć mocnymi i wytrzymałymi konstrukcjami, mogącymi znieść naprawdę duże obciążenia. Oczywiście odradzam ramy lekkie i mocno wycieniowane. Zazwyczaj producent nakłada na nie ograniczenia wagowe w okolicach 90-100kg.

To były by najważniejsze kwestie, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze, składaniu lub wymianie podzespołów w rowerze dla osoby ważącej powyżej 100 kg. Musimy niestety liczyć się z tym, że taka maszyna będzie trochę odbiegać ceną od „standardowych” rowerów. Również jego masa nieco wzrośnie. Zaletą będzie jednak to, że taki sprzęt wytrzyma znacznie większe obciążenia oraz, przede wszystkim, będzie nam służył przez długi czas, w którym będziemy się mogli skupić jedynie na jeździe i pokonywaniu kolejnych kilometrów.

Przygotował Adam Sypniewski z rowereo.pl