Jak jeździć rowerem po mieście: Jak zaplanować trasę do pracy

W sieci istnieje mnóstwo poradników i akcji dotyczących bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście. Mało która jednak odpowiada jasno na pytanie "jak jeździć", skupiając się na tematach zastępczych. Naszym nowym cyklem poradników o tym jak jeździć planujemy wypełnić tą lukę. Dziś część pierwsza - jak zaplanować swoją trasę.

Osoba zaczynająca swoją przygodę z poruszaniem się po mieście, zwykle wcześniej korzystała z komunikacji miejskiej lub samochodu. Co za tym idzie, była przyzwyczajona do wybierania tras z myślą o tych właśnie środkach transportu.

1. Trasa rowerowa inna niż dla auta

trasa przejazdu 17 październikatrasa przejazdu 17 października trasa przejazdu 17 października Dlatego przesiadając się na rower, warto spędzić kilka minut nad mapą. Optymalna trasa dojazdu rowerem bardzo często znacznie różni się od trasy, którą wybrali byśmy jadąc innym środkiem transportu.

2. Wybierz boczne uliczki zamiast arterii

Doświadczeni cykliści nie boją się jeździć ruchliwymi arteriami. Ty jednak nie musisz zaczynać swojej przygody od ulic najbardziej ruchliwych i głośnych. O wiele łatwiej i przyjemniej będzie Ci się jeździło trasami alternatywnymi.

Spójrz na mapę. Polskie miasta mają to do siebie, że zwykle tuż obok trasy każdej arterii biegnie cicha osiedlowa uliczka. Zwykle nie jedzie się nią równie szybko, co arterią, ale za to jest spokojniej, ciszej i przyjemniej. Zaczynając wybierz właśnie takie trasy.

3. Nie zapomnij o mobilności roweru

W łódzkim Parku na ZdrowiuW łódzkim Parku na Zdrowiu Fot. Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl

Wybierając trasę nie zapomnij też o mobilności roweru. Niektóre ulice jednokierunkowe dla aut są w naszych miastach dwukierunkowe dla rowerów. Park lub miejski lasek, do którego nie mogłeś wjechać samochodem, może być świetnym skrótem, gdy poruszasz się rowerem. Osiedle, które autem objeżdżałeś dookoła, zapewne pozwala na przejazd pomiędzy blokami i bez nadrabiania drogi. Tutaj inwencja nie zna granic - można skracać także przez bramy i podwórka, kluczyć po zakamarkach osiedli, albo wybrać widokową trasę wzdłuż rzeki, na którą nie wjedzie się autem.

Przy szukaniu możliwości przejazdu przydaje się serwis ze zdjęciami satelitarnymi, np Google Maps lub Targeo. Pozwalają one siedząc w domu sprawdzić, czy dane osiedle nie jest ogrodzone płotem, czy skrót jest przejezdny, a przez lasek lub park prowadzi alejka w odpowiadającym nam kierunku. Do planowania tras przydatny też może być tez StreetView - na zdjęciach często widać, gdzie znajdują się furtki i bramy w ogrodzeniach, oraz np. czy są one otwarte. Widać też rodzaj nawierzchni i jej stan.

4. Wykorzystaj infrastrukturę rowerową

Rowerowa majówka w Polsce, polska, ścieżka rowerowaRowerowa majówka w Polsce, polska, ścieżka rowerowa Fot. Shutterstock

Oczywiście warto skorzystać też z infrastruktury rowerowej. Sprawdź wzdłuż których ulic przy twojej trasie dojazdy takie udogodnienia się znajdują. Niektóre miasta mają całkiem rozwiniętą sieć dróg rowerowych, którymi da się przejechać przez miasto bez zsiadania z roweru - warto z takiej możliwości skorzystać.

Ale uważaj. Fakt istnienia drogi rowerowej nie zawsze oznacza udogodnienie. W naszych miastach istnieje też niestety dużo infrastruktury rowerowej, która bardziej utrudnia korzystanie z roweru niż jazda trasą alternatywną.

5. Nie bój się sprawdzić kilka tras

Rzadko kiedy optymalną trasę uda się znaleźć już za pierwszym razem, nawet gdy rowerem jeździmy już od dawna i mamy doświadczenie. Pamiętajmy też, że trasa optymalna w trakcie jazdy do pracy nie koniecznie może być optymalna, do jazdy w kierunku odwrotnym. Dlatego warto przygotować sobie kilka wariantów trasy i przetestować je, po kolei. Warto założyć sobie, że pierwszy tydzień lub dwa spędzimy na takim właśnie sprawdzaniu kolejnych alternatywnych tras i spokojnym "zwiedzaniu" okolicznych ulic. Na rekordy w czasie przejazdu i chwalenie się przed kolegami przyjdzie jeszcze czas. Znalezienie optymalnej trasy znacząco to nam ułatwi.

6. W razie wątpliwości zapytaj innych rowerzystów

Jeżeli nie znasz dobrze miasta (bo np dopiero się tu przeprowadzasz), nie jesteś w stanie samodzielnie zaplanować sobie trasy zbliżonej do optymalnej, albo po prostu nie wiesz na którą z przetestowanych przez siebie tras się zdecydować, poproś o pomoc bardziej doświadczonych rowerzystów. W każdym mieście są ich tysiące, wielu z nich zrzeszonych w lokalnych stowarzyszeniach rowerowych, albo udzielających się na jakimś lokalnym forum rowerowym.

Jeżeli nie możesz znaleźć takiego stowarzyszenia lub forum, możesz też zadać pytanie na jakimś dużym, ogólnopolskim forum rowerowym. Na przykład Gazetowym . Dobrym miejscem jest też grupa dyskusyjna pl.rec.rowery . Nie zapomnij tylko napisać z jakiego jesteś miasta.

7. Na pierwszą podróż weź mapę

Grupa rowerzystów z Polski z pomocą mapy szuka właściwej drogi w Utrechcie.Grupa rowerzystów z Polski z pomocą mapy szuka właściwej drogi w Utrechcie. fot. Rafał Muszczynko

To banał - ale jadąc pierwszy raz na danej trasie, warto zabrać ze sobą mapę. Gdyby nasz wybór okazał się w pewnym momencie zły, gdy trafimy na objazd, wypadek samochodowy, albo inne utrudnienie, dzięki mapie będziemy mogli szybko i sprawnie znaleźć trasę alternatywną.

Jadąc pierwszy raz na danej trasie, zarezerwujmy też sobie nieco więcej czasu - unikniemy w ten sposób stresu w razie zgubienia się lub konieczności dokonania objazdu.

Rafał Muszczynko

Partner - materiał

zobacz najlepszy sprzęt rowerowy

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.