Jaki rower wybrać: Ile pieniędzy wydać na rower? Jaki rower kupimy za 500, 1000, 1500zł i więcej?

Ile pieniędzy wydać na rower? Jaki kupić, gdy jest się początkującym, a jaki, gdy już zaawansowanym rowerzystą?

Rowerowy konkurs z Rometem - wygraj rower lub inne rowerowe nagrody

Przede wszystkim na pierwszy rower nie warto wydawać fortuny. To, że nas stać na droższy rower, nie spowoduje, że z miejsca staniemy się lepszymi rowerzystami. Dlaczego? Bo drogi rower nie zawsze jest najlepszym wyborem - zwłaszcza dla osoby zaczynającej swoją przygodę z rowerem.

Nie kupuj zbyt drogiego!

Warto wiedzieć, że jednoślady droższe to zwykle urządzenia bardzo wyspecjalizowane. Mogą służyć do bardzo szybkiej jazdy po asfalcie (rowery szosowe), ale kosztem braku najmniejszego choćby komfortu jazdy i kosztem praktycznie zerowej sprawności w terenie. Mogą służyć do zjeżdżania po korzeniach i kamieniach wielkości telewizorów, ale za cenę ogromnej wagi roweru i braku praktyczności w innych zastosowaniach. Niektóre konstrukcje są wyspecjalizowane do tego stopnia, że nie mają np siodełek (rowery trialowe), hamulców (rowery torowe) albo przewracają się po zatrzymaniu (obudowane rowery poziome ). To nie są jednoślady dla osoby szukającej kompromisu i wygody.

Osoba zaczynająca przygodę z rowerem bardzo często nie wie jeszcze, jaki styl jazdy i która gałąź rowerowego szaleństwa najbardziej przypadnie jej do gustu. Nie wie, czy będzie wolała szaleć w terenie, jeździć po mieście, czy może wybrać się na dwutygodniowy wypad z sakwami. Nie wie też jak często będzie z roweru korzystać i jak wiele kilometrów przejedzie.

Niestety wybór złego typu roweru , nie pasującego do danego zastosowania i intensywności eksploatacji, będzie trudny do odwrócenia i kosztowny. Z szosówki nie zrobi się roweru do skakania po hopkach, a z roweru miejskiego nie zrobi się górala do downhillu.

Dlatego przygodę z rowerem warto zacząć od konstrukcji mało wyspecjalizowanej, bardziej uniwersalnej. A przy okazji znacznie tańszej. Co zatem dostaniemy w różnych przedziałach cenowych?

Rowery do 500 zł

W najtańszym przedziale cenowym dostaniem głównie (ale nie wyłącznie) rowery używane. Nic w tym złego - te pojazdy świetnie sprawdzają się np do miasta.W najtańszym przedziale cenowym dostaniem głównie (ale nie wyłącznie) rowery używane. Nic w tym złego - te pojazdy świetnie sprawdzają się np do miasta. fot. Rafał Muszczynko W tej cenie, wbrew pozorom, wybór rowerów jest całkiem spory. Rower w tym przedziale cenowym spokojnie wystarczy by pojechać na zakupy, albo na kilkukilometrową wycieczkę w słoneczną pogodę. Takiego roweru nie strach też zostawić na chwilę przed sklepem , albo używać w zimę (sól!) - w razie co, strata będzie stosunkowo niewielka.

Znajdziemy tu używane rowery miejskie , szosowe i terenowe . Jeżeli zdecydujemy się na taki zakup, pamiętajmy jednak, że są to rowery najtańsze - wśród sprzedawanych jednośladów całkiem możliwy więc jest zakup pojazdu w złym stanie technicznym. Dlatego zakupu warto dokonać w towarzystwie bardziej obeznanej osoby. Lub nawet od razu zarezerwować trochę pieniędzy na przeserwisowanie roweru po zakupie i wymianę kilku części na nowe. Uwaga też na rowery kradzione - w tym przedziale cenowym jest ich najwięcej!

W przedziale do 500zł można kupić też rower nowy. Będzie to jednak konstrukcja prosta, zwykle z ramą z ciężkiej stali. W tej cenie można dostać np klasyka Wigry 3 i Jubilata, które przecież spokojnie wystarczają by pojechać na spokojną wycieczkę rowerową lub do sklepu po bułki.

Można kupić też rowery marketowe, nierzadko nawet z pełną amortyzacją. Takich pojazdów warto unikać. Ich jedyna zaletą jest fakt, że udają rowery znacznie droższe i bardziej zaawansowane. W żadnym wypadku jednak nie jeżdżą jak one. Nie każdy serwis chce też takie rowery serwisować.

zobacz inne rowery w

Rowery od 500 do 1000 zł

  Portugalia: gmina zastępuje środki transportu miejskiego rowerami Portugalia: gmina zastępuje środki transportu miejskiego rowerami  fot. Rafał Muszczynko Wyższy przedział cenowy to wyższe możliwości. W cenie do tysiąca złotych można dostać już dobrej klasy używany rower miejski (czasem z 7-8 biegami), kolarkę w niezłym stanie technicznym i podstawowe modele rowerów innych klas po kilkuletniej eksploatacji. Oczywiście wciąż można trafić na jednoślad w złym stanie technicznym, ale prawdopodobieństwo jest niższe. Warto uważać na rowery kradzione - koniecznie sprawdźmy numery na ramie i poprośmy o umowę kupna-sprzedaży!

Prócz rowerów używanych, w cenie do tysiąca złotych znajdziemy też sporo rowerów nowych . Oczywiście trudno jeszcze szukać znanych marek, a i rowery mniej znanych firm będą raczej modelami podstawowymi, nie przeznaczonymi do intensywnej, codziennej eksploatacji. Jednak nie musi to być wadą - wiele osób jeżdżących okazjonalnie, właśnie takich rowerów potrzebuje!

W tej cenie szukajmy raczej roweru bez amortyzacji. Rowery w nią wyposażone i tak zwykle szybko stają się rowerami sztywnymi - najtańsze amortyzatory nie słyną z długowieczności, za to ze znacznej masy owszem!

Starajmy się szukać roweru z aluminiową ramą i wzmocnionymi, stożkowymi obręczami kół.

Rowery od 1000 do 1500 zł

Segment do 1500zł pozwala już kupić całkiem solidny rower miejski lub trekingiwy.Segment do 1500zł pozwala już kupić całkiem solidny rower miejski lub trekingiwy. fot. Rafał Muszczynko Przedział cenowy do 1500zł pozwala kupić już naprawdę dobry rower miejski lub składany. W tej cenie może być to zarówno jednoślad nowy, jak i używany. Może posiadać sprawne oświetlenie zasilane z dynama w piaście, jak i 7-8-biegową przekładnie planetarną (przerzutka w piaście tylnego koła). Taki zakup spokojnie wystarczy większości ludzi!

Zakup roweru turystycznego (trekingowy) lub do rekreacji (ATB, fitness) w tym przedziale cenowym także nie będzie problemem. Oczywiście wciąż nie będą to rowery przystosowane do najbardziej intensywnej eksploatacji, ale na cotygodniowe wycieczki lub dojazdy do pracy w pogodne dni spokojnie wystarczą na lata. Zwykle będą to już pojazdy amortyzowane i posiadające 21 biegów.

W cenie około 1500 złotych da się też kupić nowy, podstawowy, rower szosowy lub górski. Oczywiście to wybór raczej dla osób zaczynających przygodę ze sportem niż planujących rozpocząć karierę sportowca zawodowego. Ale do treningów i nabierania formy powinien w zupełności wystarczyć.

Wśród rowerów używanych dostaniemy w zasadzie wszystkie rowery średniej klasy, w różnym stanie technicznym.

zobacz inne rowery w

Rowery od 1500 do 2500 zł

W tej cenie dostaniemy już rowery miejskie, składane, rekreacyjne i trekingowe wszystkich marek. Będą to modele nowe, wyższej klasy, przeznaczone do intensywnej codziennej eksploatacji, także w zimę lub innych złych warunkach pogodowych . W cenie do 2500zł znajdziemy też modele sportowe (zarówno szosowe jak i terenowe), którymi bez stresu można wybrać się na amatorski wyścig kolarski. Pojawiają się tez pierwsze rowery do cięższych zastosowań oraz rowery poziome .

Warto szukać rowerów z większą liczbą biegów . W tym przedziale cenowym znajdziemy rowery z 21, 24 i 27 biegami, oraz mieszczuchy z 7, 8 lub 10 przełożeniami. Sportowcy mogą rozglądać się za rowerami wykonanymi z lżejszych materiałów , lub za komponentami bardziej zaawansowanymi jak np hydrauliczne hamulce tarczowe, czy amortyzatory z tłumieniem olejowym.

Wśród rowerów używanych w tej cenie da się też dostać dobre, choć intensywnie eksploatowane przez kilka lat, rowery najdroższe, służące do najbardziej intensywnej eksploatacji. Należy jednak bardzo ostrożnie podchodzić do takiego zakupu - zdarzają się wśród nich jednoślady bardzo wyeksploatowane, a nie wszystkie uszkodzenia widać na pierwszy rzut oka!

Jeżeli jesteśmy doświadczonym rowerzystą szukającym roweru w tym przedziale cenowym, warto się zastanowić nad samodzielnym jego złożeniem. Ponieważ to dość popularny segment rynku, marże są w nim większe - zdarza się, że kupując części oddzielnie i składając rower samodzielnie, można zaoszczędzić nawet kilkaset złotych.

zobacz inne rowery w

Rowery od 2500 do 4000 zł

Ten segment rynku to już segment dla naprawdę wymagających. Bez problemu znajdziemy w nim zarówno rowery do bardzo intensywnej rekreacji, zaawansowanej turystyki (np. wyjazd na trasę do Chin), jak i do bardziej poważnych zastosowań w sporcie.

Rowery górskie w tym przedziale cenowym będą już miały albo ramy z lekkich materiałów, albo pełne zawieszenie, albo jedno i drugie naraz. Także osprzęt będzie przeznaczony do intensywnej eksploatacji w błocie i piachu . Rowery będą wyposażone w hydrauliczne hamulce tarczowe, osprzęt z 27 biegami i amortyzację z tłumieniem olejowym, a często także ze sprężyną powietrzną.

Także rowery szosowe w tym przedziale są już bardziej zaawansowane. Znajdziemy modele z kompozytów, z napędem z 30 biegami i przeznaczeniem nie tyle do szybkiej jazdy, co do jazdy wyścigowej - bez kompromisów i komfortu. Jeżeli ścigamy się już na poważnie od kilku lat i myślimy o zmianie roweru na nowy, pewnie szukamy roweru w przedziale tym lub wyższym.

Zakup roweru miejskiego lub składanego w tym przedziale cenowym to już chyba rozrzutność. Oczywiście będą to najwyższe modele znanych marek, wyposażone w bardzo wysokiej klasy osprzęt lub nawet wspomaganie elektryczne . Tylko, czy nie szkoda nam będzie zostawić takiego cennego roweru pod sklepem lub przed biurowcem?

Rowery używane w tym przedziale zdarzają się rzadko. Są to albo pojazdy używane wcześniej do startów w zawodach, albo inny wysoce wyspecjalizowany sprzęt. Okazji lepiej szukać na forach i stronach tematycznych niż na wielkich portalach aukcyjnych. Kupując używany, warto też zasięgnąć zdania na jakimś forum rowerowym - rowery w tej cenie są już zwykle rozpoznawalne przez wąskie grono zaawansowanych cyklistów jako pojazd konkretnej osoby. Zapytanie rzucone na forum może pozwolić ustrzec się przed rowerem kradzionym lub zajeżdżonym - nierzadko znacznie lepiej niż wizyta na policji!

Rowery powyżej 4000 zł

Najdroższe rowery to maszyny wysoce wyspecjalizowane. Nie ma sensu kupować ich, jeżeli nie mamy pewności, że właśnie tego potrzebujemy.Najdroższe rowery to maszyny wysoce wyspecjalizowane. Nie ma sensu kupować ich, jeżeli nie mamy pewności, że właśnie tego potrzebujemy. fot. Rafał Muszczynko To już segment raczej wyłącznie dla zaawansowanych rowerzystów - takich, którzy używają rowerów bardzo intensywnie i którzy są w stanie bardzo precyzyjnie określić swoje wymagania odnośnie kupowanego roweru. Dostępne w tym przedziale cenowym konstrukcje są zwykle wyspecjalizowane w wąskich dziedzinach kolarstwa (np downhill, kolarstwo szosowe) i raczej mało praktyczne przy codziennym użytkowaniu. Nie liczmy na komfort, czy uniwersalność konstrukcji z tego zakresu cenowego - nie taki był cel ich powstania!

Dlatego osoba początkująca lub szukająca roweru do rekreacji, raczej nie ma powodu by wydawać aż tak dużo. Osoba zaawansowana może zaś pomyśleć nie tylko o samodzielnym doborze komponentów roweru, ale też o lekkiej ramie wykonywanej na zamówienie pod konkretne wymiary i potrzeby.

Zobacz także nasze pozostałe poradniki o kupowaniu roweru : Jaki typ roweru wybrać? Jak sprawdzić rozmiar ramy? Nowy czy używany? Na co uważać kupując rower? Jaki kolor wybrać? Jaki rower dla cyklisty o wadze powyżej 100kg?

ZOBACZ TEŻ WIDEO:

Zobacz wideo
Zobacz wideo

Rafał Muszczynko

Więcej o:
Copyright © Agora SA