W 40 stojaków dookoła świata

Stojak stojakowi nierówny. Jedne pozwalają na przypięcie roweru za ramę, inne tylko za koło. Jedne są proste i ascetyczne, inne mają fikuśne kształty i przykuwającą wzrok linię. Jak mogą wyglądać stojaki? Zobacz sam.

ZOBACZ GALERIĘ STOJAKÓW ROWEROWYCH

Stojaki dzielą się na trzy typy - pierwszy typ to stojaki, do których rower można przypiąć wyłącznie za przednie (lub tylne) koło. Są to konstrukcje niepraktyczne, które powodować mogą uszkodzenia kół lub zewnętrznych przerzutek - zwłaszcza, gdy wstawiamy weń rower nieco cięższy. W dodatku takie stojaki znacznie ułatwiają pracę złodziejom - demontaż koła trwa tylko kilka sekund i już mamy całą resztę roweru. Stąd rowerzyści stojaki takie nazywają pogardliwie wyrwikółkami lub łamikółkami głośno domagając się zaprzestania ich stosowania.

Drugi typ stojaków to konstrukcje, których zasada działania jest inna - nie wstawia się w nie roweru, a jedynie opiera o stojak. Opiera się go o ramę, co umożliwia bezpieczne przypięcie roweru za ramę i koło do stojaka jednym tylko zabezpieczeniem. Najpopularniejszym rodzajem takiego stojaka jest klasyczny Sheffield w kształcie odwróconej litery ”U”. Różnych modyfikacji tego typu stojaków na świecie są miliony.

Trzeci rodzaj stojaków to pewna hybryda. Są to stojaki, w które co prawda wstawia się rower za koło, ale jednocześnie umożliwiają one przypięcie roweru za ramę i jedno koło do stojaka, co równie skutecznie co w stojaku typu ”U” zabezpiecza go przed kradzieżą.

W galerii zdjęć można zobaczyć wszystkie trzy rodzaje stojaków. Zdjęcia pochodzą z różnych miejsc w Polsce i Europie.

Rafał Muszczynko