Co kolarze mają w nosie

Ile piw i jak często powinien pić rowerzysta? Czy stek wołowy to odpowiednie danie? Jeździć czy może jeździć i biegać - Andrzej Piątek, trener kolarskiej wicemistrzyni olimpijskiej z Pekinu, odpowiada dziś na wasze pytania
Z powodu żałoby narodowej nieco się wyciszyliśmy, ale teraz znów ruszamy pełną parą, by zachęcić was do jazdy na rowerze. Przez ostatnie tygodnie radziliśmy wam, jak wejść zdrowo w sezon, radzić sobie ze sprzętem i z własnym ciałem. Dziś na wasze pytania odpowiada trener Mai Włoszczowskiej, reprezentacji Polski i grupy CCC Polkowice.

W jakim wieku powinno się zacząć uprawiać kolarstwo górskie?

- Optymalny wiek, by rozpocząć uprawianie kolarstwa górskiego, to 13-14 lat. Należy pamiętać, że pierwsze lata to głównie nauczanie techniki, a treningi powinny mieć raczej formę zabawową.

Jaki dystans proponuje pan rowerzystom, którzy po raz pierwszy chcieliby wystartować w zawodach?

- Proponuję zacząć od dystansu mini w bardzo popularnych obecnie maratonach MTB. Wynosi on około 20 kilometrów. Trasa powinna być łatwa technicznie.

Czy można trenować na rowerze codziennie, czy należy zrobić sobie przerwę?

- Wszystko zależy od stopnia zaawansowania. Mniej zaawansowani mogą trenować co drugi dzień, a wyczynowcy codziennie. Ale nawet najbardziej zaawansowanym na pewno nie zaszkodzi jeden dzień wolny w tygodniu.

Czy do roweru szosowego można, czy może nawet należy przykręcać pedały z roweru górskiego, tzw. spd?

- Jeśli mamy do dyspozycji rower szosowy i MTB, nie musimy przykręcać pedałów MTB do roweru szosowego. Ważne natomiast jest, aby przynajmniej na tydzień przed zawodami MTB trenować już tylko na rowerze górskim.

Czy przy intensywnej jeździe, np. co drugi dzień, konieczny jest zakup witamin i odżywek. Jeśli tak, to jakich?

- Na poziomie amatorskim wystarczy odpowiednia dieta. Na rynku są dostępne publikacje dotyczące diety, poza tym Maja Włoszczowska w jednym z odcinków poradnika w ''Gazecie Wyborczej'' nakreśliła jej podstawowe założenia.

Na zdjęciach kolarzy w czasie rozgrzewki widziałem watę w ich nosach. O co chodzi?

- Waciki są nasączone kroplami miętowymi. Tuż przed startem się je usuwa, oddech jest świeższy. Jest to szczególnie ważne przy wysokiej temperaturze powietrza. Wtedy zawodnik ma wrażenie, jakby wdychał zimne powietrze.

Jeżdżę i po szosie, i w terenie. Nie stać mnie na dwa rowery, mam kupić typowo górski, czy może trekkingowy, który jest czymś pośrednim?

- Wybrałbym rower górski z oponami uniwersalnymi, zarówno do jazdy w terenie, jak i po szosie.

Czy do rowerowego treningu można dołożyć bieganie? Jeśli tak, to jak często i czy to nie przeszkadza później w jeździe?

- Wplatając trening biegowy w mikrocykl treningowy, na pewno nie robimy źle. Oczywiście główną jednostką treningową powinny być zajęcia na rowerze, ale jeśli np. dwa razy w tygodniu pobiegamy, nie będzie to błędem.

Sauna rowerzystom pomaga, czy szkodzi?

- Sauna jest formą odnowy biologicznej i na pewno nie szkodzi, pod warunkiem że nie zastosujemy jej na dzień przed startem. Ważne, aby znać metodykę korzystania z sauny. Widziałem takich, którzy rywalizowali, kto dłużej wytrzyma w saunie. Niestety, nie na tym to polega.

Na jaki czas przed wyścigiem powinno się jeść makaron, który jest ponoć najlepszym paliwem. W dniu startu, czy kilka dni przed?

- Do niedawna panowała opinia, że makaron należy jeść cztery dni przed startem. Ostatnie badania dowodzą, że te same efekty daje jedzenie makaronu dzień przed startem.

Trenując co drugi dzień, mogę pozwolić sobie na piwo?

- Wszystko jest dla ludzi, piwo też. Trzeba tylko pamiętać, aby nie przesadzać. Jedno małe na tydzień nie zaszkodziło jeszcze nikomu, jedno duże co drugi dzień to dla profesjonalisty za dużo. Dla amatora może nie.

Ostatnio wyczytałam w jadłospisie Mai Włoszczowskiej stek na obiad. Przecież to ciężkie mięso, kolarze mogą je jeść?

- Stek wołowy dobrze przygotowany nie jest ciężki. Kolarze jedzą go dość często. Ma m.in. korzystny wpływ na parametry krwi.

Gdzie mogę dowiedzieć się, jakie są kluby kolarstwa górskiego w Polsce? Czy znajdę takie w województwie lubelskim?

- Spis klubów można znaleźć na stronie internetowej Polskiego Związku Kolarskiego www.pzkol.pl w zakładce ''kluby kolarskie''. W województwie lubelskim taki rejestr prowadzi Lubelski Regionalny Związek Kolarski, tel. 81 445 01 11.

Ile godzin snu potrzeba do odpowiedniej regeneracji po treningu rowerowym?

- Do tego zagadnienia należy podchodzić indywidualnie. Ktoś potrzebuje 10 godz., aby się wyspać, a ktoś inny sześć. Moje zawodniczki śpią min. osiem godzin. Ważne, aby kłaść się spać nie później niż o godz. 22-23. W pierwszej fazie snu organizm najbardziej odpoczywa.

Rower pomaga rzucić palenie?

- Nigdy takiej opinii nie słyszałem.

Pisał pan w ''Gazecie Wyborczej'' program treningowy dla zaawansowanych. Chciałbym się dowiedzieć, jak jeździć, żeby zrzucić jak najszybciej 10 kg?

- Treningi na spalanie tkanki tłuszczowej charakteryzują się niską intensywnością i dużą objętością. Trudno mi określić zakres tętna, ponieważ nie mam żadnych danych typu wiek, tętno maksymalne itp. Ale aby było bezpiecznie, proponuję nie przekraczać 130 uderzeń serca na minutę.