Rowerem do szko造, czyli w這ski bici-bus - Konferencja Miasto i Transport 2014

Dzia豉lno嗆 Departamentu Mobilno軼i w Reggio Emilia - prowincji we W這szech borykaj帷ej si z du篡m zanieczyszczeniem powietrza, skupia si na uspokojeniu ruchu wok馧 szk馧. Rodzice chc帷 chroni swe dzieci najch皻niej wjechaliby do samego 鈔odka szko造, aby mie pewno嗆, 瞠 dziecko trafi這 ca貫 i zdrowe na lekcje. Jest to rzecz paradoksalna, bo w豉郾ie w okolicach szk馧 w wyniku wzmo穎nego ruchu samochodowego bardzo cz瘰to dochodzi do wypadk闚

W這scy dzia豉cze prób rozwi您ania tej sytuacji podj瘭i ju 10 lat temu, a system opracowany wtedy dzia豉 do dzi wspó逍racuj帷 z 16 szko豉mi. Koncepcja ta, nazwana bici-bus, polega na idei bez samochodowego dowo瞠nia dzieci do szko造 na ich w豉snych rowerach pod opiek jednego rodzica. W praktyce wygl康a to tak, 瞠 doros造 przeje盥瘸 drog rowerow z góry ustalon i zaplanowan co do minuty tras. Zatrzymuje si tak samo jak autobus na wyznaczonych przystankach, a dzieci przy陰czaj si kolejno do grupy. Wszyscy wyposa瞠ni s przez miasto w kaski oraz kamizelki.

Oprócz idei bezpiecze雟twa i uspokojenia ruchu twórcom bici-busu przy鈍ieca ch耩 motywacji dzieci do jazdy do szko造 na rowerach jako czynnik wp造waj帷y pozytywnie na ich zdrowie dzi瘯i codziennej fizycznej aktywno軼i. Miasto Reggio nell'Emilia posiada ogromny rowerowy potencja maj帷 1,5m drogi rowerowej na jednego mieszka鎍a (w Warszawie stosunek ten wyliczony na szybko wynosi oko這 4 mm, w Rybniku posiadaj帷ym tyle samo mieszka鎍ów co Reggio nell'Emilia - 7 mm).  Mimo tego przecie w Polsce doje盥瘸nie rowerem do szko造 cho trudniejsze te jest mo磧iwe.

To tylko jedna koncepcja przedstawiona 27 marca w gmachu Politechniki Warszawskiej gdzie  odby豉 si konferencja „Miasto i Transport 2014”. Konferencj stanowi zbiór 11 wyk豉dów przeplatanych dyskusj na temat miejskiej mobilno軼i z uczestnikami tego wydarzenia. Prelegentami byli zarówno naukowcy i dzia豉cze z Polski jak i z zagranicy (Wielka Brytania, Holandia, W這chy, Belgia).

W czasie konferencji „MiT 2014” mówiono o zrównowa瞠niu transportu, k豉dzeniu wi瘯szego nacisku na transport zbiorowy, eliminacji niepotrzebnych podró篡 oraz skróceniu podró篡 do minimum. Pojawi這 si wiele koncepcji u豉twiaj帷ych 篡cie mieszka鎍ów du篡ch miast, takich jak zbilansowanie ofert miejsc pracy w miejscach zamieszkania, zagospodarowanie przestrzenne okolic przystanków transportu zbiorowego, rozwini璚ie telekomunikacji w celu unikni璚ia potrzeby podró篡. Zosta豉 przedstawiona koncepcja zmniejszenia ilo軼i samochodów w centrach miast, czyli car sharing, któremu przy鈍ieca zasada „u篡waj, a nie posiadaj”.

Poza bici-busem, równie mocnym akcentem rowerowym by豉 nagroda konferencji (jedna z czterech w tym roku) przyznana warszawskiemu pe軟omocnikowi rozwoju ruchu rowerowego - ㄆkaszowi Puchalskiemu. Wyró積ienie to zosta這 przyznane za „konsekwentne i skuteczne prze豉mywanie barier w rozwoju ruchu rowerowego w Warszawie”. Niestety pan ㄆkasz nie móg odebra nagrody osobi軼ie, gdy uczestniczy w Mi璠zynarodowej Konferencji „Aktywna Mobilno嗆 jako istotny czynnik rozwoju lokalnego i regionalnego” odbywaj帷ej si równie w Warszawie, tego samego dnia - w tych samych godzinach... Organizowanie dwóch spotka o podobnej tematyce w tym samym czasie pozostawiam bez komentarza.

Kolejn koncepcj godn uwagi by brytyjski projekt o nazwie „Smarter Choices” maj帷y na celu mi璠zy innymi zwi瘯szenie ruchu rowerowego o 50%. Zak豉da on osi庵ni璚ie tego przez: ide personalizacji podró篡, szkolenia z jazdy i obs逝gi rowerów, bezp豉tny serwis rowerów (1000 rowerów naprawionych w 5 miesi璚y), rekomendowanie tras rowerowych którymi mo積a dojecha do szko造 czy pracy.

Szlachetnym acz smutnym akcentem by豉 idea upami皻nienia dzia豉lno軼i dwóch m這dych in篡nierów Politechniki Warszawskiej pracuj帷ych nad rozwojem infrastruktury rowerowej - Krzysztofa Mas這wskiego i Marcina Bednarczyka, którzy zgin瘭i w katastrofie kolejowej pod Szczekocinami w 2012 roku. Wszystkim tym, którzy chc wesprze symboliczn z這tówk powstanie p造ty w kszta販ie rowerowego ko豉 upami皻niaj帷ej in篡nierów podajemy kontakt mailowy: a.brzezinski@il.pw.edu.pl

Ca豉 konferencja prowadzona przez polskich i europejskich specjalistów odbywa豉 si w 鈍ietle pozytywnego nastawienia do nowych b康 te niestosowanych w Polsce na szerok skal idei maj帷ych wp造w na zrównowa瞠nie mobilno軼i. Z sali - w trakcie dyskusji - pojawi造 si g這sy polskich dzia豉czy (s逝chaczy) domagaj帷e si negatywnej kampanii maj帷ej na celu uprzykrzenie 篡cia kierowcom i niemal瞠 zmuszenie ich do porzucenia swoich aut na rzecz transportu zbiorowego lub rowerów. Czy w Polsce zmiany mo積a uzyska tylko batem, a dzia豉j帷a w Europie marchewka dla nas, Polaków, jest po prostu nieatrakcyjna?

Wi璚ej o:
Komentarze (4)
Rowerem do szko造, czyli w這ski bici-bus - Konferencja Miasto i Transport 2014
Zaloguj si
  • rowerowy365

    Oceniono 5 razy 5

    Rodzice dostaj jobla w豉郾ie blisko szko造. Do mojej szko造 podje盥瘸 si przez park (200m), po drodze zakaz ruchu (dzieci id tamt璠y z przystanku) ale rodzice i tak wje盥瘸j, bo musz dziecko pod drzwi podwie潭.
    I niestety w Polsce jeszcze d逝go nie b璠zie mo積a doje盥瘸 rowerem do szko造 - przynajmniej na wsi. Moja c鏎ka chcia豉 by je寮zi ale jej nie pozwalam, bo trzeba jecha powiat闚k, na kt鏎ej p璠z ponad 100km/h i jeszcze musi przeci望 drog wojew鏚zk, gdzie niedawno w wypadku zgin窸a dyrektorka szko造, a co kilka dni jest tam st逝czka.

  • bik4done

    Oceniono 2 razy 2

    Bicibus za篡waj dwa razy dziennie rano wieczorem.
    Bicibus leczy przyczyny a nie skutki i jest niegro幡y dla w徠roby.
    Przed u篡ciem nie czytaj 瘸dnych ulotek, bo nie zd捫ysz do szko造.
    I co?
    Mo積a?
    Mo積a!

  • Anka Gorska

    0

    Wiele os鏏 wci捫 my郵i, 瞠 angielskiego nauka jest marnowanie czasu, pomimo wolno軼i uczucia. Musz i嗆 do szko造 zawodowej z nauk i maj wykwalifikowan czas nauki. Kiedykolwiek rozwa篡 Preply? Do陰cz tutaj szko造 w這skiego Gda雟k

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX