Zima już oficjalnie. Systemy rowerów publicznych kończą pracę

Veturilo, Wrocławski Rower Miejski, OpoleBike, Poznański Rower Miejski - systemy roweru publicznego w całej Polsce właśnie kończą pracę. Od 1 grudnia z rowerów nie skorzystamy w Warszawie, Wrocławiu, Opolu i Poznaniu.

Jak co roku, z początkiem grudnia z ulic naszych miast znikną rowery publiczne. Ostatnie dni działania systemu i podsumowanie statystyk ogłosiły już Poznań i Opole. Pracę kończą też systemy w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Nieco wcześniej, bo 15 listopada zakończył zaś swoją pracę system z Sopotu. Nieco inaczej do sprawy podchodzi rzeszowski RoweRes - tam stacje pustoszeją z rowerów po pierwszych opadach śniegu.

Jednoślady trafią teraz do magazynów, gdzie po przeglądach i dokonaniu koniecznych napraw oczekiwać będą rozpoczęcia "sezonu" w marcu lub z początkiem kwietnia.

Wrocław odpadnie?

Możliwe jednak, że na wiosnę nie wszystkie systemy roweru publicznego będą działać tak jak obecnie. Wrocław zdecydował się nie dotować więcej swojego systemu - możliwy jest więc scenariusz likwidacji rowerów publicznych w tym mieście lub zauważalnej zmiany cen za korzystanie z nich.

Nowe miasta, nowe systemy?

Niewykluczone jest również, że rowery publiczne na wiosnę pojawią się w zupełnie nowych miastach. Do ich wprowadzenia przygotowuje się aktualnie Białystok, Bydgoszcz, Toruń (gdzie trzeci przetarg był polem naprawdę brudnej wojny) i Szczecin.

Nie ma pewności, że którekolwiek z tych miast zdąży rozstrzygnąć przetargi i skutecznie wyłonić operatora swojego systemu. Istnieje jednak taka możliwość.

O systemach głośno mówi się też w Kielcach i Płocku, a także w Gdyni i Gdańsku, choć nic nie wskazuje, by rower publiczny miał się tam pojawić na wiosnę 2014 roku.

Rafał Muszczynko