W 2020 roku Warszawa będzie przyjazna rowerzystom? Są plany, będą konsultacje.

Warszawa ma plan połączenia warszawskich ścieżek rowerowych w spójną sieć. W ciągu siedmiu lat m.in. za unijne pieniądze ma powstać blisko 170 km kluczowych dróg dla cyklistów.

Zobacz mapę planowanej sieci ścieżek.

Dobre wiadomości dla rowerzystów. Wreszcie powstał plan połączenia warszawskich dróg rowerowych w spójną sieć. A ratusz po raz pierwszy w sprawie ścieżek ogłasza ogólnomiejskie konsultacje.

Chodzi o program budowy systemu ścieżek do roku 2020. Przygotowała go na zlecenie miasta firma Transeko. Każdy może zgłosić do planu uwagi. - Wszystkie głosy będziemy analizować. Na razie są ogłoszone trzy publiczne spotkania. Planujemy kolejne m.in. na Ursynowie. Uwagi będzie można też słać mailem - zapowiada Łukasz Puchalski, pełnomocnik rowerowy ratusza.

Punktem wyjścia do dyskusji z mieszkańcami jest wykonana przez Transeko analiza o tym, jak z rozrzuconych po mieście dróg rowerowych stworzyć spójną sieć. Cykliści dopominają się tego od wielu lat. Chodzi przede wszystkim o wytyczenie najważniejszych tras dojazdowych z dzielnic do Śródmieścia. Według wyliczeń Transeko, żeby uzyskać wygodną sieć dróg rowerowych, trzeba dobudować blisko 170 km nowych. - W analizie musieliśmy pokazać te odcinki, których budowa przyniesie jak największy przyrost liczby rowerzystów - mówi Andrzej Brzeziński z firmy Transeko. Plany wyglądają dość ambitnie. Ścieżki powstałyby m.in. wzdłuż Puławskiej od Piaseczna do stacji metra Wilanowska oraz od Dolnej do Waryńskiego, wzdłuż al. Niepodległości, Połczyńskiej, Czecha, al. Krakowskiej, al. Żwirki i Wigury, Mickiewicza i Andersa.

Wygodna sieć realna

Wreszcie ma też powstać przedłużenie ścieżki na Marszałkowskiej, która teraz urywa się przy Nowogrodzkiej. Ma biec po zachodniej stronie ulicy w stronę pl. Bankowego. Jej budowa wymusi jednak dość rewolucyjne rozwiązanie na rondzie Dmowskiego. Na jezdni oprócz przejazdów rowerowych mają być wytyczone przejścia dla pieszych. Musi się to jednak wiązać ze zwężeniem Marszałkowskiej o jeden pas. - Przejścia na rondzie Dmowskiego i zwężenie Marszałkowskiej już kilka lat temu zapisano w planie zagospodarowania tego rejonu. Ratusz musi wreszcie zdecydować się na to rozwiązanie - dodaje Brzeziński.

Puchalski twierdzi, że plany połączenia najważniejszych ścieżek w wygodną sieć są realne. - W dużej mierze chcemy je budować ze środków unijnych. Liczymy, że dzięki dotacji uda się zbudować przynajmniej 75-80 km kluczowych dróg rowerowych - mówi pełnomocnik. Na razie na niektóre fragmenty tras rowerowych warszawiacy nie mogą się doczekać od wielu lat. Tak jest m.in. z obiecaną już w 2006 r. ścieżką na ul. Waryńskiego.

Aleksander Buczyński ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze cieszy się, że miasto chce konsultować program budowy ścieżek, ale też wytyka jego wady. - Nie widać np. poprawy dojazdu do Śródmieścia z Pragi-Południe. Nie są planowane ułatwienia dla rowerzystów na moście Poniatowskiego czy na moście Łazienkowskim. Niewiele też się poprawi mieszkańcom Bemowa, bo np. nadal nie będzie ciągłości drogi rowerowej wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i dalej przy Obozowej. Na wielu odcinkach, np. na Żeromskiego czy na ul. Bagatela, nie jest konieczna budowa drogich ścieżek rowerowych. Wystarczyłyby pasy na jezdni - mówi Buczyński. Według niego ten program nie powinien być rozciągnięty aż na siedem lat, ale najwyżej na dwa lata. Podaje przykład Sewilli, która w ciągu trzech lat zbudowała system dróg dla rowerów liczący 110 km.

Będą konsultacje

Według Andrzeja Brzezińskiego analiza miała wskazać odcinki, które da się wykonać w najbliższych latach. - Na moście Poniatowskiego i na moście Łazienkowskim wytyczenie dróg dla rowerzystów byłoby niezwykle trudne. Nie wykluczamy zaś, że na pewnych odcinkach zamiast wydzielonych ścieżek wystarczą pasy na jezdni. Tym zajmą się projektanci w czasie przygotowywania szczegółowej dokumentacji - zaznacza.

Puchalski dodaje, że program budowy dróg rowerowych pokazuje tylko najważniejsze trasy. Równolegle będą wytyczane ścieżki i pasy na jezdni o bardziej lokalnym znaczeniu. Jakie? O tym m.in. będzie można rozmawiać podczas konsultacji.

Pierwsze spotkanie odbędzie się w piątek o godz. 17 w Domu Spotkań z Historią na Karowej 20. Kolejne 13 listopada w klubokawiarni Kicia Kocia na Grochowie i 21 listopada w urzędzie Białołęki. Plan budowy ścieżek jest na stronie konsultacje.um.warszawa.pl. W tym tygodniu ma być podany adres mailowy, na który będzie można przesłać uwagi.

Artykuł pochodzi z warszawskiego wydania lokalnego Gazety.