W Sopocie wolniej i częściej na rowerze. Urzędnicy zmienią organizację ruchu?

Chodzi przede wszystkim o wprowadzenie stref z ograniczoną prędkością ruchu do 30km/h w centrum, umożliwienie dwukierunkowego ruchu rowerzystom na drogach jednokierunkowych i ustanowienie skrzyżowań równorzędnych. Trwają konsultacje społeczne.

Z danych sopockiego magistratu wynika, że na 1000 mieszkańców miasta zarejestrowanych jest ponad 1100 samochodów. W zeszłym roku w Sopocie doszło do 43. wypadków, w których zginęły łącznie cztery osoby. Statystyki te skłoniły urzędników do przygotowania pakietu rozwiązań reorganizacji ruchu, które mają nie tylko poprawić bezpieczeństwo, ale też zredukować poziom hałasu i zmniejszyć emisję spalin w nadmorskim uzdrowisku. Sugestie i plany urzędników mają zachęcić do tego, by sopocianie częściej rezygnowali z czterech kółek, a do pracy zaczęli dojeżdżać rowerem albo komunikacją miejską. Dialog został już podjęty w ramach konsultacji społecznych.

- Chcemy doprowadzić do tego, by każdy uczestnik ruchu, pieszy, rowerzysta i zmotoryzowany, czuł się na drodze bezpiecznie - mówi Bartosz Pietrusiewicz, wiceprezydent Sopotu. Co proponuje miasto?

Centrum strefą spokojnego ruchu

Przede wszystkim planowane jest wprowadzenie ograniczeń prędkości do 30 km/h na ulicach w centrum miasta, w głównej mierze znajdujących się po południowej stronie al. Niepodległości, w Sopocie Górnym i Kamiennym Potoku. Jest to obszar od ul. Reja po ulice Kolberga i Cieszyńskiego. Dzięki tym zmianom ograniczenia będą obowiązywały w całym centrum. Zmiany nie obejmą głównych arterii komunikacyjnych, czyli ulic al. Niepodległości, Armii Krajowej, 23 Marca czy Sikorskiego. Jakimi sposobami władze chcą egzekwować przepis?

- Chcemy stworzyć strefę realnie uspokojonego ruchu, a nie martwy przepis - przekonuje Pietrusiewicz. - Mieszkańcy na spotkaniach wyrazili swoje obawy co do respektowania przez kierowców przyszłych zmian. Zapewniamy, że wprowadzony zostanie szereg rozwiązań inżynieryjnych, które będą wymuszały płynną jazdę, np. budowa wyniesionych skrzyżowań, progi zwalniające czy zasada naprzemiennego parkowania - wymienia urzędnik.

Nie powstaną przez to dodatkowe korki?

- Zatory i korki powstają przez natłok kierowców, a nie przez bezpieczną i płynną jazdę - odpowiada wiceprezydent.

Udogodnienia dla rowerzystów

Pod rozwagę mieszkańców poddano także rozwiązania, które mają służyć przede wszystkim rowerzystom. Chodzi o przepis, który zezwalał będzie na jazdę drogą jednokierunkową w dwóch kierunkach. Jak przekonują urzędnicy, pozwoliłoby to na skrócenie czasu podróży rowerem, uniknięcie objazdów i zwiększenie dostępności celów podróży.

- To, co chcemy wprowadzić, to nie są żadne eksperymenty. Proponowane przez nas koncepcje reorganizacji ruchu świetnie sprawdzają się w krajach Beneluxu czy Skandynawii. Zależy nam na zmniejszeniu poziomu hałasu i zredukowaniu emisji spalin. Dla wszystkich znaczenie ma czyste powietrze w uzdrowisku - wyjaśnia wiceprezydent.

Powrót do skrzyżowań równorzędnych

Bezpieczeństwo na ulicach ma też poprawić wprowadzenie skrzyżowań równorzędnych, na których będzie obowiązywała tzw. zasada prawej ręki. Przez tę zmianę kierowcy mają jeździć uważniej i nie "na pamięć".

- Wspólnym mianownikiem tych wszystkich rozwiązań jest doprowadzenie do równouprawnienia wszystkich użytkowników ruchu - pieszych, zmotoryzowanych i rowerzystów. Każdy ma czuć się na drodze bezpiecznie. Robimy to po to, by rodzic nie bał się wysłać swojego dziecka na rowerze do szkoły.

Proponowane przez miasto zmiany będą wchodziły w życie w połowie marca przyszłego roku.

Weź udział w dyskusji

Chcesz wypowiedzieć się na temat proponowanych zmian? A może masz własne sugestie, które chciałbyś przedstawić szerszemu gronu? Czekamy na wszelkie pomysły, opinie, komentarze i propozycje alternatywnych rozwiązań pod adresem dnz@gdansk.agora.pl.

Terminy konsultacji społecznych:

4.11, poniedziałek, godz. 18. Filia nr 8 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mazowieckiej 26.
5.11, wtorek, godz. 18. Filia nr 2 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. Kraszewskiego 26.
7.11, czwartek, godz. 17. Filia nr 5 Miejskiej Biblioteki Publicznej przy ul. 3 Maja 6.

Artykuł pochodzi z trójmiejskiego wydania lokalnego Gazety.