Szczecin: Za unijne "resztki" zbudują trasy rowerowe

12 mln zł - tyle Urząd Marszałkowski postanowił przekazać z unijnych funduszy na dofinansowanie budowy i projektowania dróg dla rowerów w Szczecinie i sąsiednich gminach. Miasto wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie trzech inwestycji, które mają ułatwić poruszanie się rowerem po centrum.
Środki znalazły się dzięki zaoszczędzeniu pieniędzy z innych inwestycji. Część wcześniej dofinansowanych przez UE inwestycji okazała się tańsza. Z tych "resztek" marszałek wygospodarował 12 mln zł na budowę i projektowanie dróg rowerowych. Dlaczego na to? Bo zarząd województwa jest przekonany iż "rozwój ścieżek rowerowych stanowi istotne uzupełnienie dla systemu transportu publicznego".

12 mln zł trafi do miasta i gmin wchodzących w skład Szczecińskiego Obszaru Metropolitarnego. Z unijnej dotacji można pokryć aż 75 proc. kosztów. Wnioski o dofinansowanie samorządy mogą składać do 18 listopada. Najlepiej ocenione otrzymają dotacje. Rozstrzygnięcie konkursu - na początku 2014 r. Zwycięzcy będą mieć dwa lata na zrealizowanie i rozliczenie inwestycji.

- Oczywiście, złożymy wnioski - mówi Tomasz Loga, szczeciński oficer rowerowy, czyli pełnomocnik prezydenta ds. komunikacji rowerowej.

Dotyczyć będą trzech rowerowych inwestycji, których plany są już gotowe. Pierwsza dotyczy ul. Ku Słońcu. Droga rowerowa ma powstać między rondem Gierosa a ul. Kwiatową (po obu stronach jezdni). Trasy rowerowe są tu w szczątkowych formach.











Druga część przedsięwzięcia to droga rowerowa od ośrodka Salezjanów, wzdłuż muru cmentarza aż do pierwszej bramy nekropolii (tam zaczyna się już istniejąca trasa dla cyklistów). To także byłoby przedłużenie drogi, która na odcinku do ronda Gierosa do ośrodka Salezjanów już istnieje.









Dwie kolejne inwestycje dotyczą śródmieścia. Najważniejsza to budowa drogi rowerowej wzdłuż wschodniej jezdni al. Wyzwolenia od placu Żołnierza do Galaxy.

Kolejna trasa będzie zaczynać się na pl. Solidarności. Stąd zaplanowane jest odgałęzienie drogi rowerowej w kierunku nowej filharmonii i dalej do parku Żeromskiego.



Druga nitka trasy poprowadzi obok Bramy Królewskiej na pl. Żołnierza.





Te plany zbiegają się z planowaną przebudową wschodniej nitki al. Niepodległości, na której od Bramy Portowej do placu Żołnierza także powstanie droga rowerowa.



Droga zostanie połączona z trasami prowadzącymi dalej wzdłuż alei Wyzwolenia i od strony pl. Hołdu Pruskiego łącznikiem prowadzącym przez plac Żołnierza.

- Mamy szansę zbudować spójny układ kilku ważnych dróg rowerowych przecinających śródmieście i połączonych z drogami rowerowymi na prawobrzeże i w kierunku parku Kasprowicza - mówi Loga.

Bartosz Skórzewski ze Stowarzyszenia Rowerowy Szczecin dodaje, że niewiele brakuje, by poprawić komunikację rowerową z jeszcze jedną częścią miasta: - Po planowanej przebudowie plac Zwycięstwa, na którym powstaną drogi rowerowe w kierunku Bramy Portowej, warto pokusić się o pociągnięcie trasy w kierunku osiedli Kaliny i Przyjaźni - mówi.

W unijnej puli eurofunduszy na lata 2014-2020 inwestycje w transport publiczny i infrastrukturę rowerową będą jednym z ważniejszych priorytetów. Spada znaczenie inwestycji drogowych.

Artykuł pochodzi ze szczecińskiego wydania lokalnego Gazety. Zobacz też specjalny serwis informacyjny "Szczecin na rowery".