Tak naprawialiście swoje jednoślady na Warsztatach Polski na Rowery [RELACJA]

Jak zmienić dętkę i załatać dziurę? Jak wyregulować hamulec i szybko sprawdzić stan techniczny roweru? Jak ustawić przerzutkę tylną i przednią? To wszystko pokazywaliśmy na Warsztatach Polski na Rowery i marki Tarczyn w warszawskim Parku Kultury w Powsinie.

Aura nie sprzyjała organizacji Warsztatów - w sobotę od samego rana Warszawę obmywały kolejne opady deszczu. Podczas trwania samych Warsztatów, uczestnicy i instruktorzy też zmuszeni byli chować się kilkukrotnie pod przygotowane na złą pogodę namioty.

ZOBACZ TEŻ GALERIĘ ZDJĘĆ Z WARSZTATÓW

Być może właśnie z powodu na aurę na Warsztatach pojawiło się nieco mniej osób niż zgłosiło swój udział. Ci, którzy nie przestraszyli się pogody i mimo wszystko przyjechali - tylko na tym zyskali. Praca w mniejszych grupach oznaczała tyle, że na każdego instruktora przypadało mniej uczestników, co dawało możliwość nie tylko lepszej nauki, ale nawet wyjścia poza program Warsztatów.

TarczynTarczyn Tarczyn

Program obejmował poznanie podstawowych pojęć i nazw rowerowych części. Pokazywaliśmy gdzie znajduje się suport, piasty, z jakich elementów składa się napęd... Później uczestnicy przeszli naukę dokonywania szybkiego przeglądu stanu technicznego roweru. Uczyli się jak wykryć luzy w łożyskach kół, układzie kierowniczym, czy amortyzatorze. Następnie mówiliśmy o tym, co oznaczają metaliczne dźwięki i jak długo powinno się obracać koło roweru po tym jak nim zakręcimy. Wskazywaliśmy też jak sprawdzić wyciągnięcie łańcucha, a jak zużycie klocków hamulcowych.

Późniejsza część warsztatów była częścią praktyczną. Naukę zaczęliśmy od zdjęcia tylnych kół i wymiany dętki, przy okazji ucząc jak znaleźć dziurę w dętce, jak szukać gwoździ, które czasem potrafią utknąć w oponie i niszczyć kolejne dętki, a także jak to wszystko złożyć i z powrotem zamontować na rowerze. Wspomnieliśmy o tym, do jakiego ciśnienia powinno się pompować dętki i jak poznać zużytą oponę.

Kolejnym elementem Warsztatów była nauka regulacji hamulców typu V-brake. Pokazaliśmy jak regulować ustawienie klocków względem obręczy, jak badać ich stan, jak odpowiednio naciągnąć linkę oraz jak ustawić szczęki hamulcowe tak, by hamulce "brały"i "odbijały "równo".

Ostatnim elementem Warsztatów było ustawianie przerzutek - tylnej i przedniej. Pokazywaliśmy, do czego służą poszczególne śruby regulacyjne, jak rozpoznać problemy z linkami i pancerzami (które często są przyczyną złego działania przerzutek), jak właściwie naciągnąć linkę, a nawet jak dokonywać drobnych korekt ustawienia przerzutek podczas jazdy.

Instruktorzy mieli czas także odpowiadać na liczne pytania uczestników Warsztatów (część z nich wraz z odpowiedziami przedstawimy niedługo na Polsce na Rowery), opowiedzieć co nieco o regulacji hamulców tarczowych (mechanicznych i hydraulicznych) i U-brake osobom posiadającym rowery w nie wyposażone oraz pomóc w zdiagnozowaniu i usunięciu kilku usterek, które udało się znaleźć w rowerach uczestników warsztatów. Ci wyjechali więc nie tylko z wiedzą jak dokonywać podstawowych napraw, ale też z bardziej sprawnymi rowerami.

Choć upału nie było, wiele osób skorzystało też z dodatkowej atrakcji towarzyszącej Warsztatom - możliwości spróbowania dwóch nowych smaków napojów Tarczyn. Zainteresowaniem cieszyły się też usługi stojącej w sąsiedztwie Stacji Obsługi Rowerów , która służyła pomocą profesjonalnego serwisanta gotowego naprawić za nas nasz jednoślad.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.