Lublin: Zbudują kilkadziesiąt kilometrów nowych tras rowerowych. Kiedy?

Prawie 4 mln zł zapłaci miasto za budowę ponad 30 kilometrów tras rowerowych w mieście. Wszystkie mają być gotowe najpóźniej w wakacje przyszłego roku. To pierwsza część budowy wypożyczalni rowerów w Lublinie.

Urząd miasta właśnie rozstrzygnął przetarg na budowę 34 kilometrów pasów rowerowych w jezdniach oraz ścieżek dla cyklistów w całym Lublinie. Wygrała firma Rystal-Bud z Kielc, która za zlecenie dostanie 3,783 mln zł. Oczywiście jeśli nikt nie odwoła się od wyników przetargu. Teraz firmy, które w nim startowały, mają na to 10 dni. Jeśli żadna z nich nie będzie miała zastrzeżeń, ratusz podpisze umowę z wykonawcą. Będzie on miał czas do 30 października tego roku na opracowanie dokumentacji całej inwestycji. Natomiast gotowymi pasami i ścieżkami pojedziemy najpóźniej w połowie lipca przyszłego roku.

Budowa pasów i ścieżek to część większego projektu, który zakłada budowę wypożyczalni rowerów w Lublinie. W mieście powstanie także 40 stacji do wypożyczania rowerów. Będzie w nich do dyspozycji 400 jednośladów. Cały projekt pochłonie 8,8 mln zł, ale część środków dołoży Unia Europejska.

To oznacza, że zdecydowanie poprawi się komfort poruszania się rowerzystów po mieście. Dziś narzekają oni, że większość tras to trasy rekreacyjne, jak choćby ścieżka prowadząca wzdłuż Bystrzycy nad Zalew Zemborzycki czy droga wokół samego zbiornika. Teraz to się zmieni. Nowe ścieżki i pasy powstaną w dużych dzielnicach, np. na Kalinowszczyźnie, Czechowie, ale też bliżej centrum, np. na al. Unii Lubelskiej czy Podzamczu. Dzięki temu ścieżki rowerowe mają się połączyć w spójny system.

W kolejnym etapie, na który ratusz będzie musiał ogłosić przetarg, trzeba będzie ustawić stacje do wypożyczania oraz zamówić rowery. Dodatkowo trzeba też będzie wybrać operatora całego systemu. To wszystko jeszcze przed nami. Dopiero gdy zakończą się wszystkie przetargi, będziemy mogli korzystać z wypożyczalni rowerów z prawdziwego zdarzenia. W urzędzie miasta szacują, że nastąpi to w przyszłe wakacje.

O tym, że wypożyczalnia to dobry pomysł, świadczą przykłady z innych miast, np. Warszawy, Krakowa czy Wrocławia. Tylko w stolicy system miejskiego roweru Veturilo to ponad 160 stacji i 2,5 tysiąca rowerów. Warszawiacy używają ich nawet kilkanaście tysięcy razy dziennie. Czy w Lublinie wypożyczalnia też odniesie taki sukces? To okaże się najwcześniej w przyszłym roku.

Gdzie będą pasy i drogi rowerowe?

Pasy rowerowe powstaną na ulicach, które są wyremontowane. Natomiast tam, gdzie nawierzchnia jest w niezbyt dobrym stanie, skrajna część jezdni zostanie sfrezowana i na niej powstanie pas rowerowy.

Pasy będą wytyczone na ul.: Koncertowej (na części, gdzie ich jeszcze nie ma), Kalinowszczyzna, Wyszyńskiego, Grabskiego, Zbożowej, Diamentowej, Wojciechowskiej, Bohaterów Monte Cassino, Wileńskiej, Dunikowskiego, Drodze Męczenników Majdanka, Morwowej, Radziszewskiego czy Turystycznej.

Ścieżki rowerowe będą m.in. wzdłuż al. Kompozytorów Polskich, ul. Elsnera, al. Unii Lubelskiej, ul. Podzamcze, Medalionów. Natomiast ścieżka biegnąca wokół Zalewu Zemborzyckiego połączy się z Bike Parkiem przy ul. Janowskiej. Wszystkie drogi dla rowerzystów będą z asfaltu i pomalowane na czerwony kolor.

Artykuł pochodzi z lubelskiego wydania lokalnego Gazety.

Więcej o:
Copyright © Agora SA