Boom na rowery. Jednoślady zdominowały serwisy aukcyjne i porównywarki cenowe. Co kupujemy i za ile?

Przez ostatnie kilka miesięcy administratorzy porównywarki cen Okazje.info analizowali trendy związane ze sportem - zarówno uprawianym wewnątrz pomieszczeń, jak i poza nimi. Rower zdominował obie te kategorie. Z analizy dowiadujemy się też, że najpopularniejszą marką rowerów jest Romet, a najchętniej kupujemy sprzęt z raczej niższej półki cenowej.

WEEKEND POLSKA NA ROWERY - ZOBACZ MAPĘ!

Danych Okazji.info nie można bezrefleksyjnie uznać za dokładne odzwierciedlenie trendów na całym rynku sprzętu sportowego, ale są bezsprzecznie kolejnym dowodem na to, że jesteśmy świadkami niesamowitego boomu na rowery i wszystko, co z nimi związane. Boomu, który obserwujemy po prostu się rozglądając po ulicach, którego istnienie potwierdzają rekordowe statystyki systemów rowerów miejskich, który widać wreszcie w liczbie imprez odbywających się w ramach corocznego święta rowerzystów - Weekendu Polska na Rowery, który trwa od 7 do 9 czerwca.

Indoor? Outdoor? Rower

 

 

Rower zdominował kategorię sprzętu sportowego do używania na zewnątrz - to oczywiste. Dziwić może jednak to, jak bardzo rower wygrywa z nordic walkingiem czy rolkami. 94 proc. szukanego na Okazje.info "outdoorowego" sprzętu sportowego to rowery.

Z kolei wśród sprzętu sportowego, z którego korzysta się w pomieszczeniach, pierwsze miejsce zajęły rowery stacjonarne. Stanowią ponad 40 proc. całego sprzętu sportowego "indoor". A po doliczeniu do nich orbitreków (które są skrzyżowaniem roweru i stepera) -  ponad 60 proc. ofert "indoor".

Mieszczuchy przed góralami

 

 

Na okazje.info 64 proc. sprzętu rowerowego to rowery, 16 proc. stanowią części rowerowe, a 13 proc. akcesoria rowerowe. Mało popularna jest specjalna rowerowa odzież - stanowi tylko nieco ponad 6 proc. sprzętu rowerowego.

Nikłe zainteresowanie odzieżą łatwo wytłumaczyć, gdy spojrzy się na preferowany przez korzystających z serwisu typ jednośladów. Rowery miejskie nie wymagają specjalnej odzieży do jazdy, zwykle nie służą też do trenowania, lecz do codziennych dojazdów do pracy lub spokojnych wycieczek rowerowych. Drugą kategorią są rowery górskie, na których też spokojnie można jeździć w codziennej odzieży i które równie chętnie jak do startów w maratonach mtb używane są do codziennej jazdy. Sprzęt specjalistyczny - rowery szosowe i BMX - stanowią margines oferowanego i poszukiwanego sprzętu.

Kolejny wniosek? Rower coraz częściej używany jest jako środek transportu, a nie tylko jako sprzęt służący do rekreacyjnej czy sportowej jazdy.

Jak kupujemy?

 

 

Nie jest specjalnym zaskoczeniem, że rowery kupujemy przede wszystkim patrząc na markę. Cieszy natomiast to, że niemal równie często zwracamy uwagę na rodzaj kupowanego jednośladu. Oznacza to najpewniej, że naszych zakupów dokonujemy coraz bardziej świadomie, szukając sprzętu dostosowanego do naszych potrzeb. Cena stanowi podstawowe kryterium wyboru tylko dla niespełna 28 proc. korzystających z serwisu. Nieliczne osoby decydują się na zakup ze względu na liczbę biegów jednośladu.

Co kupujemy?

 

 

Najpopularniejszym wśród internautów jest polski producent rowerów, firma Arkus & Romet Group. Rowery tej marki wygenerowały aż 1/4 wszystkich odsłon tej kategorii. Wynik nie jest niczym zaskakującym - to znana marka, z długim, bo ponad 20 letnim stażem na krajowym rynku. Drugi duży polski producent - Kross - zajął czwarte miejsce.

Najpopularniejsze rowery wiosną 2013 roku


Podobnie sytuacja wygląda, gdy spojrzymy na najchętniej kupowane rowery. Wyraźna jest dominacja Rometa - rowery produkowane przez tę firmę zajmują sześć pozycji z top 10, w tym całe podium. Dwa rowery w top 10 ma Merida, po jednym Wheeler i Author.

Co przewidywalne, najpopularniejsze są zakupy raczej z niższej półki cenowej. Sześć rowerów z zestawienia to pojazdy w cenie poniżej 1000 złotych. Wyraźnie droższe niż 1000 złotych w zestawieniu są jedynie dwa jednoślady - Wheeler i Merida. Wciąż jednak nie jest to nawet średnia półka cenowa rowerów.

Na podstawie analizy najpopularniejszych rowerów widać też odmienne preferencje zakupowe kobiet i mężczyzn. Rowery miejskie tzw. holendry, dzięki swojej różnorodności ram, kolorów i szerokiemu wachlarzowi modnych dodatków, podbiły serca Polek, zapewniając im nie tylko komfort jazdy, ale również dodając stylu.

Panowie stawiają na bardziej sportowy styl jazdy - wśród 10 top produktów znalazło się 5 rowerów męskich. Żaden z nich nie był rowerem miejskim.

Rafał Muszczynko

Więcej o: