Jeszcze więcej tras dla rowerzystów. Co, gdzie i kiedy powstanie

Właśnie otwarto koperty z ofertami na budowę dwóch ścieżek rowerowych w Gdańsku. W maju będzie można pojechać estakadą wzdłuż Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, a w czerwcu zakończy się budowa drogi po klifie łącząca Sopot i Gdynię.

Wiosna zbliża się wielkimi krokami, choć w tym przypadku bardziej pasuje określenie kołami, bo jest to czas, kiedy miłośnicy rowerów, którzy nie należą do osób jeżdżących przez okrągły rok, przygotowują pomału swoje jednoślady do sezonu.

Połączenie Hallera z Marynarki Polskiej

W Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska otwarto właśnie oferty we wspólnym przetargu na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Klinicznej i ul. Marynarki Polskiej od ul. Hallera do ul. Reja oraz drogi rowerowej wzdłuż al. Jana Pawła II od al. Rzeczypospolitej do ul. Hynka.

Łączna długość obu nowych tras wyniesie ponad 1,6 km. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Skanska, która zamierza wybudować je za blisko 3,5 mln zł. Kolejna oferta, firmy MTM była prawie o pół miliona złotych wyższa.

Brak fragmentu drogi wzdłuż ul. Klinicznej stanowi problem dla rowerzystów chcących z al. Hallera dostać się na ul. Marynarki Polskiej. Dzisiaj są oni zmuszeni zsiadać z roweru na wysokości kładki dla pieszych lub podróżując w kierunku Hallera zjechać na ulicę.

Nowa droga rowerowa będzie biegła po obu stronach jezdni ul. Klinicznej. Z jednej strony w kierunku ul. Marynarki Polskiej do skrzyżowania z ul. Reja, zaś z drugiej strony w kierunku centrum Gdańska. Bezkolizyjnym połączeniem dróg będzie kładka dla pieszych nad ul. Kliniczną przy torze kolejowym.

Jeśli chodzi o al. Jana Pawła II, to można powiedzieć, że dzięki realizacji inwestycji powstanie brakujący fragment wzdłuż całej alei, chociaż na odcinku od al. Rzeczypospolitej do ul. Czarny Dwór, póki co, ścieżka jest prowizoryczna.

- Skanska chce zakończyć prace jeszcze w tym roku, ale zgodnie z terminem zawartym w przetargu mają czas do wiosny 2014 - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, szef DRMG.

Pierwsze parkingi w marcu

Jeszcze w marcu oddana do użytku zostanie droga wzdłuż ul. 3 Maja z dwoma miniestakadami wiszącymi nad dalekobieżnym peronem dworca kolejowego. Natomiast w kwietniu oficjalnie zakończy się modernizacja ścieżki wzdłuż ul. Chłopskiej od ul. Kołobrzeskiej do ul. Pomorskiej. W obu przypadkach trasy były gotowe jeszcze przed zimą i już wtedy można było z nich korzystać.

Aktualnie trwa budowa dziewięciu tzw. węzłów i sześciu parkingów rowerowych na terenie Gdańska. Powstaną one głównie przy przystankach SKM i PKP, plażach i w centrum miasta. Będą one oddawane sukcesywnie aż do czerwca, a pierwsze powinny być gotowe jeszcze w marcu. Każde takie miejsce posiadać będzie stojaki na rowery oraz monitoring, a część także zadaszenie. (Czytaj więcej na ten temat)

Łożyska i ostatnia warstwa estakady

Wiele dzieje się także w Gdyni. W maju w końcu zostanie oddana, przez wielu uważana za zbędną, estakada rowerowa biegnąca równolegle do Trasy Kwiatkowskiego, która połączy drogę rowerową na ul. Unruga z tą powstającą w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego.

- Inwestycja opóźniła się, gdyż konstrukcja estakady okazała się niestabilna. Potrzebny był zamienny projekt konstrukcji - mówi Zygmunt Żmuda Trzebiatowski, gdyński pełnomocnik ds. komunikacji rowerowej.

- W ramach prac wymienione zostaną łożyska konstrukcji oraz kładziona będzie ostatnia warstwa nawierzchni z żywicy, ale do tego potrzebne są odpowiednie warunki pogodowe, czyli temperatura powyżej 10 st. C - mówi Rafał Studziński piastujący samodzielne stanowisko ds. komunikacji rowerowej w ZDiZ w Gdyni.

Całość kosztować będzie ok. 10 mln zł.

Sopot łączy się z Gdynią

Na ukończeniu jest trasa łącząca Gdynię z Sopotem. Ścieżka biegnie po zalesionym i górzystym klifie. Jej najdroższy element to 56-metrowy mostu nad Potokiem Kolibkowskim. Inwestycja wymagała również wybudowania szeregu podjazdów i pochylni dla rowerów, balustrad ochronnych i zabezpieczenia nasypów. Jej koszt to blisko 3 mln zł.

- Realizacja jest mocno zaawansowana. Prace zakończą się w czerwcu - informuje Trzebiatowski.

Na ukończeniu są także drogi rowerowe wzdłuż ul. Unruga na Pogórzu oraz wzdłuż al. Zwycięstwa od Węzła Wzgórze do ul. Redłowskiej.

Parking z kompresorem

W przygotowaniu jest natomiast jeden duży przetarg na budowę ścieżki wzdłuż praktycznie całej ul. Puckiej, części ul. Chylońskiej (od Puckiej do Kartuskiej) oraz wzdłuż ul. Łużyckiej. oprócz tego wykonawca będzie zobowiązany do postawienia 8 zadaszonych parkingów w okolicy bulwaru nadmorskiego (póki co jako jedyny będzie posiadał kompresor), molo w Orłowie i zejścia na plażę w Babich Dołach oraz przy przystanku SKM Orłowo, Węźle Wzgórze Maksymiliana i placu dworcowym w Chyloni.

Natomiast w Sopocie aktualnie nie powstaje żadna nowa droga rowerowa, ale to się jeszcze zmieni.

- W tym roku planujemy wybudowanie ścieżki rowerowej wzdłuż sopockiej skarpy od ul. Polnej do ul. 3 Maja - informuje Magdalena Jachim, rzecznik prasowy UM w Sopocie.

Artykuł pochodzi z trójmiejskiego wydania lokalnego Gazety.