Za unijne pieniądze zbudujmy drogi rowerowe. LIST do prezydenta Szczecina

Stowarzyszenie Rowerowy Szczecin chce, by miasto skorzystało z tego, że Unia Europejska bardzo chętnie dofinansuje budowę dróg rowerowych. W liście otwartym do prezydenta stowarzyszenie przedstawiło listę ośmiu tras, które umożliwiłyby bezpieczny dojazd rowerem do centrum.

List do prezydenta jest głosem rowerzystów w sprawie pomysłów na wykorzystanie funduszy unijnych z nowej puli na lata 2014-2020. Wprawdzie prezydent Szczecina Piotr Krzystek przedstawił swoje priorytety już rok temu, ale teraz okazuje się, że nie zbiegają się one z priorytetami Komisji Europejskiej.

W liście rowerzystów do prezydenta czytamy m.in.:

Na dzień dzisiejszy nie ma ani jednej kompletnej trasy rowerowej łączącej jakiekolwiek osiedle ze śródmieściem

Według rowerzystów w latach 2014-2020 będzie niepowtarzalna szansa, by zmienić to niewielkim kosztem. Wszystko dzięki nowym priorytetom Komisji Europejskiej, która chce inaczej niż do tej pory rozdysponować dotacje. Ważniejsze od budowy nowych dróg jest inwestowanie w transport publiczny i tzw. niskoemisyjny. Za tym ostatnim kryje się m.in. komunikacja rowerowa.

Rowerowy Szczecin ma więc konkretne propozycje:

Przedstawiamy główne trasy rowerowe, które powinny być potraktowane priorytetowo w przyszłej perspektywie finansowania ze środków Unii Europejskiej. Trasy te łączą największe osiedla i dzielnice Szczecina ze śródmieściem, a także poszczególne osiedla ze sobą nawzajem oraz z przystankami Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Ich przebieg jest zgodny ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Szczecin.

Oto lista nowych dróg rowerowych, które mogłyby powstać przy pomocy unijnych pieniędzy:

1. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Zawadzkiego - Klonowica - Unii Lubelskiej - Aleją Wojska Polskiego (do pl. Szarych Szeregów).

Trasa rowerowa łączy głównie Osiedle Zawadzkiego-Klonowica (14380 mieszkańców) ze śródmieściem Szczecina. Trasa obsługuje także dzielnice Łękno (3437 mieszkańców), Śródmieście Północ (12125 mieszkańców) i częściowo Pogodno. Wykonanie trasy: na ulicy Zawadzkiego - dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach; ul. Klonowica oraz Unii Lubelskiej - dwukierunkowa droga dla rowerów co najmniej po jednej stronie drogi; al. Wojska Polskiego - dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach (częściowa modernizacja istniejących odcinków).

2. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: 26 Kwietnia - Bolesława Krzywoustego.

Trasa rowerowa łączy głównie Świerczewo (18000 mieszkańców) ze śródmieściem Szczecina. Trasa obsługuje także ruch rowerowy z ulicy Taczaka. Wykonanie trasy: na ulicy 26 Kwietnia - co najmniej po jednej stronie dwukierunkowa droga dla rowerów; ul. Krzywoustego (do pl. Kościuszki) - pasy ruchu dla rowerów; ul. Krzywoustego (od. pl Kościuszki do pl. Zwycięstwa) - drogi dla rowerów w połączeniu z pasami ruchu dla rowerów.

3. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Obotrycka - Wilcza - Emilii Sczanieckiej - Gontyny - Jana Matejki.

Opis: Główna trasa rowerowa łącząca osiedla: Żelechowa (13809 mieszkańców), Niebuszewo (17529 mieszkańców), Niebuszewo-Bolinko (21912 mieszkańców), Drzetowo-Grabowo (16989 mieszkańców), Śródmieście-Północ (12125 mieszkańców), Centrum (20043 mieszkańców), Stare Miasto (4674 mieszkańców). Wykonanie trasy: na ul. Obotryckiej oraz Wilczej - co najmniej po jednej stronie dwukierunkowa droga dla rowerów; ul. Emilii Sczanieckiej, Gontyny oraz Jana Matejki - dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach.

4. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Al. Wyzwolenia (od pl. Rodła) - pl. Żołnierza Polskiego - al. Niepodległości - ul. 3 Maja.

Trasa rowerowa obsługująca najistotniejsze cele podróży w Szczecinie. Trasa doprowadza ruch rowerowy do dworca kolejowego, galerii handlowych oraz biurowców. Zbiera także ruch rowerowy z nowo wybudowanej trasy rowerowej na Trasie Zamkowej. Wykonanie trasy: na al. Wyzwolenia, Niepodległości - co najmniej po jednej stronie dwukierunkowa droga dla rowerów; pl. Żołnierza dwukierunkowe drogi dla rowerów; 3 Maja - pasy ruchu dla rowerów.

5. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Ku słońcu - al. Piastów (od ul. Mieszka I do ul. Bolesława Krzywoustego).

Trasa rowerowa łączy Mierzyn, Gumieńce (19835 mieszkańców) oraz część Świerczewa (18000 mieszkańców) ze Śródmieściem oraz zapewnia bezpośredni dojazd rowerem w pobliże większości wydziałów Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Wykonanie trasy: na ul. Ku Słońcu (od ronda Gierosa do ul. Władysława Sikorskiego) - jednokierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach; ul. Ku Słońcu (od ul. Władysława Sikorskiego do al. Piastów) - dwukierunkowa droga dla rowerów co najmniej po jednej stronie drogi; al. Piastów - dwukierunkowe drogi dla rowerów wygrodzone z jezdni (ew. pasy ruchu dla rowerów).

6. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Stanisława I Witkiewicza.

Trasa rowerowa łączy głównie Świerczewo (18000 mieszkańców) ze śródmieściem Szczecina. Trasa obsługuje także ruch rowerowy z ulicy Taczaka. Wykonanie trasy: dwukierunkowe (ewentualnie jednokierunkowe) drogi dla rowerów po obu stronach.

7. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Chłopską (od autostrady A6) - Handlową - Łubinową - Wiosenną.

Trasa rowerowa łączy osiedla Dąbie (13166 mieszkańców), Majowe (7581 mieszkańców), Słoneczne (13520 mieszkańców) oraz Bukowe-Klęskowo (14392 mieszkańców). Zapewnia także łatwy dojazd z ww. terenów do przystanków Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju oraz do ulicy Struga. Wykonanie trasy: na ulicach Chłopskiej, Handlowej, Łubinowej oraz Wiosennej (co najmniej do przejazdu kolejowego) - dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach; ul. Wiosenna od przejazdu kolejowego do ul. Gryfińskiej - dwukierunkowa droga dla rowerów co najmniej po jednej stronie.

8. Trasa rowerowa prowadzona ulicami: Jasną (od ul. Struga do Przelotowej) - Turkusową.

Trasa rowerowa zapewnia łatwy dojazd z ul. Struga do przystanku Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Łączy także część osiedla Słoneczne (13520 mieszkańców) z ul. Struga. Wykonanie trasy: na ulicy Jasnej - dwukierunkowe drogi dla rowerów po obu stronach; ul. Turkusowa - dwukierunkowa droga dla rowerów co najmniej po jednej stronie.

Cały list do prezydenta znajdziesz TU

Andrzej Kraśnicki jr

Artykuł pochodzi ze szczecińskiego wydania lokalnego Gazety.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.