Gdańsk. Na Główne Miasto na rowerze? Szykują 70 stojaków

W marcu na gdańskim Głównym Mieście stanie 70 stojaków rowerowych.

- To pilotaż w ramach projektu Central MeetBike, który realizują wspólnie Polska, Czechy, Słowacja i Niemcy - mówi Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - Ma on na celu zwiększenie liczby osób na co dzień korzystających z roweru w celach użytkowych, czyli dojeżdżających na nich do pracy lub na zakupy.

Obszar Głównego Miasta, konkretnie ulica Długa i Długi Targ, zostały w ubiegłym roku jako pierwsze dopuszczone do ruchu rowerowego, który mógł się tam odbywać w godzinach 19-9. W pozostałym czasie był to tylko trakt pieszy. 1 września 2012 ograniczenie czasowe zostało zniesione. Odtąd poruszać rowerem można się tam przez całą dobę, przy założeniu, że ustępujemy pieszym.

- Stąd decyzja, by kolejny projekt realizować właśnie na tym obszarze - dodaje Remigiusz Kitliński.

Cena produkcji jednej sztuki wyniesie 370 zł (plus koszt przytwierdzenia do gruntu). 85 proc. kosztu projektu (26 tys. zł) finansuje Unia Europejska poprzez Central MeetBike. Kształt stalowego stojaka, w który wspawany będzie herb miasta, opracował referat estetyzacji wydziału urbanistyki, architektury i ochrony zabytków gdańskiego urzędu.

Stojaki już w marcu staną na ulicach Głównego Miasta: ul. Długiej (15 szt.), ul. Długi Targ (16 szt.), ul. Piwnej (12 szt.), ul. Chlebnickiej (5 szt.), ul. Ogarnej (10 szt.), ul. Tkackiej (6 szt. ), ul. Grobla I (2 szt.) i ul. Garbary (4 szt.).

Decydując się na lokalizacje kierowano się bliskością do instytucji kultury lub ważnych obiektów dla turystów: Muzeum Narodowego - Zielona Brama, Instytutu Kultury Miejskiej czy Ratusza Głównego Miasta oraz kościoła Mariackiego.

W następnej kolejności stojaki pojawią się na dalszym obszarze Głównego Miasta oraz na terenie Starego Miasta.

Artykuł pochodzi z trójmiejskiego wydania lokalnego Gazety.