Przypomnijmy, Radosław Stępień w wywiadzie dla Radia Łódź wyraźnie zadeklarował :
Co więcej, za słowami idą też czyny. Radosław Stępień sam niemal codziennie korzysta z roweru. W Łodzi (choć to już zasługa nie tylko wiceprezydenta) w tym roku m.in zaczęto odśnieżać drogi rowerowe oraz zamontowano rynny pozwalające rowerzystom wygodniej korzystać z przejść podziemnych. Trwa też budowa (niestety opóźniona) bardzo ważnej drogi rowerowej na Widzew.
Zastępca prezydenta Lublina Stanisław Kalinowski podczas otwarcia ścieżki na ul. Krochmalnej Fot. Iwona Burdzanowska / Agencja Wyborcza.pl
Jak się okazuje po przeszukaniu sieci, Łódź nie jest jedynym miastem, w którym osoby na najbardziej eksponowanych stanowiskach w magistracie życzliwie spoglądają na rower jako środek transportu.
Ciekawym przykładem jest też Lublin i jego wiceprezydent, Stanisław Kalinowski. Oto kilka przykładów Jego wypowiedzi o rowerach:
Warto nadmienić, że w Lublinie w temacie rowerów ostatnio także sporo się dzieje. Drogi rowerowe zaczęto tam budować z barwionego asfaltu, powstają kolejne pasy rowerowe , a Prezydenta Kalinowskiego można zobaczyć jak pedałuje razem z innymi cyklistami na Lubelskiej Masie Krytycznej.
Oczywiście w mieście wciąż jest dużo do zrobienia, ale zmian na lepsze nie da się przeoczyć.
Gdańsk jest prawdopodobnie liderem w kwestii ilości ulic z ograniczeniem prędkości do 30 km/h fot. Rafał Muszczynko
O ile Lublin i Łódź intensywne intensywnie działania na rzecz rozwoju ruchu rowerowego podejmują od stosunkowo niedawna, o tyle Gdańsk od lat jest uznawany za polskiego lidera w temacie infrastruktury rowerowej. Miasto ma nie tylko jedną z najlepszych sieci tras rowerowych w kraju , otwartą dla cyklistów starówkę i jeżdżących na rowerach urzędników , ale też jako pierwsze zaczęło na masową skalę uspokajać ruch na ulicach.
- tak Maciej Lisicki, zastępca Prezydenta Miasta Gdańska argumentuje prorowerowe zmiany w mieście . I choć Gdańsk ostatnio jakby opadł z sił i nie do końca radzi sobie z tematem odśnieżania tras rowerowych , to i tak trzeba przyznać, że miasto to wciąż znajduje się w czołówce.
Fot. Maciej Świerczyński / Agencja Gazeta
Wrocław to miasto nieco dziwne. Z jednej strony uznawane za jednego z liderów w temacie rozwoju rowerowego w Polsce, pełne innowacyjnych, często pilotażowych rozwiązań dla rowerów. Z drugiej strony to miasto z Prezydentem Dutkiewiczem, który kategorycznie odmawia cyklistom dostępu do rynku miejskiego . Jednocześnie Wrocław może pochwalić się wiceprezydentem. Maciej Bluj w wywiadzie dla Gazety Wrocławskiej mówił tak:
Mamy nadzieję, że za tą deklaracją pójdą kolejne czyny i wrażenie dualizmu u władz miasta zniknie. Pojawią się za to zapowiadane przez Pana Bluja pasy rowerowe wytyczane dzięki ograniczaniu szerokości pasów dla aut.
Rowerowych prezydentów i wiceprezydentów z roku na rok przybywa. Nasza lista też nie jest bynajmniej listą zamkniętą. Mamy nadzieje aktualizować ją o kolejne prorowerowe osoby. Wiecie o kimś, kto powinien tu się znaleźć, a o kim nie wiedzieliśmy? Dajcie nam znać na maila rowery@agora.pl lub w komentarzach.
Rafał Muszczynko