Opole: Dwa razy więcej terminali rowerowych. Na wiosnę

Do dziesięciu terminali firmy Nextbike ratusz chce dostawić pięć kolejnych, ale na tym nie koniec. - Prowadzimy zaawansowane rozmowy z kilkoma prywatnymi klientami - dodaje operator systemu. Jedna ze stacji ma stanąć pod Karolinką.

Do końca listopada można jeszcze korzystać z miejskiej wypożyczalni rowerów firmy Nextbike.

W czasie zimy pojazdy będą serwisowane i w magazynach poczekają do wiosny, gdy znów pojawią się na opolskich ulicach. Już wiadomo, że w marcu do dziesięciu zakupionych przez ratusz terminali rowerowych zostaną dostawione kolejne.

Według najbardziej optymistycznego scenariusza liczba stacji Nextbike ma się nawet podwoić. Z jednej strony rozbudową wypożyczalni zainteresowany jest sam urząd miasta, z drugiej - prywatne firmy.

Powód?

Statystyki pokazują, że opolanie korzystają z rowerów zgodnie z oczekiwaniami władz miasta - dojeżdżając nimi do pracy i wracając po południu do domu. Dlatego w projekcie planu wydatków bieżących w budżecie Opola na 2013 rok wpisano kwotę 360 tys. zł na "zorganizowanie, zarządzanie i utrzymanie opolskiego systemu rowerów publicznych". To kwota o 145 tys. zł wyższa niż zapisana w umowie z firmą Nextbike (obowiązuje do 31 grudnia 2014). Łącznie za cały okres funkcjonowania systemu wypożyczalni miasto ma zapłacić kwotę 630 tys. zł. Tę sumę podzielono na poszczególne sezony: za 2012 - 200 tys. zł, za 2013 - 215 tys. zł i za 2014 - także 215 tys. zł. Jeśli dodatkowa, zaplanowana w budżecie kwota zostanie zaakceptowana przez radnych, to liczba terminali może się powiększyć nawet o pięć dodatkowych stacji, m.in. przy dworcu PKP, pl. Teatralnym czy Amfiteatrze. Na tym nie koniec, bo terminalami rowerowymi zainteresowani są również przedsiębiorcy. - Rozmawiamy z kilkoma prywatnymi klientami - potwierdza Anna Knowska z firmy Nextbike. Jak podkreśla, budżet firm na 2012 rok był już zamknięty, dlatego rozmowy dotyczące nowych stacji - wydzierżawionych przez firmy - mogą być podejmowane dopiero teraz.

Średni koszt ustawienia jednej stacji pod firmą czy przedsiębiorstwem wynosi około 50 tys. zł za dwa lata. Może być jednak większy w zależności od różnych czynników, m.in. liczby rowerów.

Jak udało nam się ustalić, jedna z nowych stacji ma stanąć pod centrum handlowym Karolinka przy ul. Wrocławskiej. - Jesteśmy zainteresowani uruchomieniem tu automatycznej stacji wypożyczania rowerów z początkiem sezonu rowerowego 2013. Przeprowadziliśmy już w tej kwestii wstępne rozmowy z firmą Nextbike - potwierdza Monika Kalinowska, reprezentująca Karolinkę w rozmowach z mediami.

Przypomnijmy, że we Wrocławiu ustawienie połowy stacji wypożyczalni rowerów zostało sfinansowane przez inwestorów. Na każdej takiej stacji przedsiębiorca może zamieścić swoją reklamę i nazwać ją w charakterystyczny sposób. Może też użyć nazwy swojej firmy.

Według najnowszych statystyk w opolskim systemie wypożyczalni zarejestrowanych jest już ponad 4,3 tys. mieszkańców, którzy rowery wypożyczyli łącznie ponad 35 tys. razy.

Artykuł pochodzi z opolskiego wydania lokalnego gazety.