Gazeta.pl > Rowery >  informacje

Nowe prawo: w co musi być wyposażony rower, przyczepka rowerowa, riksza?

Rafał Muszczynko
14.09.2012 16:02
A A A Drukuj
Stoisko z rowerami Gazelle na targach Rowery 2012

Stoisko z rowerami Gazelle na targach Rowery 2012 (fot. Rafał Muszczynko)

W co, według prawa, musi być wyposażony rower? Jak poprawnie oświetlić przyczepkę rowerową? Jakie wyposażenie musi posiadać riksza? Koniecznie przeczytaj - właśnie zmieniają się przepisy!

Znowelizowano rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Większość zmian obowiązuje od 8 października 2013 r., ale są też takie, które wejdą w życie dopiero od początku 2014 roku (w takim przypadku wyraźnie zaznaczyliśmy to w tekście).

W co musi być wyposażony rower?

W myśl nowego rozporządzenia, rower musi byś wyposażony w:

- co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu,
- co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej z tyłu,
- co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

Choć na pierwszy rzut oka, nie zmienia się wiele, to zmiany są istotne w detalach. Po pierwsze pojawia się zapis "co najmniej" zarówno w przypadku świateł przednich jak i tylnych. Do tej pory cykliści posiadający więcej niż jedną lampkę, łamali prawo, choć było to bezpieczniejsze niż posiadanie jednej lampki. Ten absurd zniknie 8 października.

Drugą istotną zmianą jest dopuszczenie stosowania lampek migających, zarówno z tyłu, jak i z przodu roweru. Do tej pory popularne "migacze" dozwolone były jedynie w oświetleniu tylnym.

Trzecią istotną zmianą jest to, że obowiązkowe oświetlenie pozycyjne roweru może być zdemontowane w czasie, gdy nie ma obowiązku jego używania. Zatem w ciągu dnia, w warunkach dobrej przejrzystości powietrza na rowerze nie trzeba mieć zamontowanego oświetlenia i za jego brak nie grozi mandat.
Uwaga:
Przepis ten nie dotyczy tylnego (czerwonego) oświetlenia odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe. W tunelu a także np. we mgle rowerzysta ma obowiązek mieć oświetlenie pozycyjne zamontowane na rowerze i go używać, niezależnie od pory dnia i pogody.

Tak zamontowana lampka w końcu jest zgodna z prawem. /fot. Rafał Muszczynko

Ostatnia istotna zmiana dotyczy tego, na jakiej wysokości może znajdować się oświetlenie. Dotychczasowy przepis, ograniczał wysokość montażu oświetlenia do przedziału 35 - 90 cm i nie uwzględniał tego, że zapis ten czynił niezgodnymi z prawem wszystkie lampki zamontowane na kierownicach rowerów wyposażonych w amortyzator przedni. Teraz oświetlenie przednie i tylne będzie mogło znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Ten przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
Uwaga:
Przepisy rozporządzenia odnoszą się tylko do wyposażenia pojazdów, a nie oświetlenia umieszczonego na rowerzyście (np. "czołówek", czy lampek przyczepionych do ubrania), które nie jest wystarczające.

Rower i wózek rowerowy, którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie przez kierującego w bok ręki musi być też wyposażony w kierunkowskazy spełniające wymagania techniczne kierunkowskazów dla motorowerów (chodzi np. o obudowane rowery poziome). Przepis ten wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.

Światła roweru, zarówno odblaskowe jak i pozycyjne, musi być widoczne z co najmniej 150 metrów (dlatego też warto regularnie sprawdzać ich stan baterii, zwłaszcza w zimę).

W co można dodatkowo wyposażyć rower?

Niektóre z tych odblaskowych elementów wciąż nie sa dopuszczone jako wyposażenie roweru. /fot. Rafał Muszczynko

Rower, poza obowiązkowym wyposażeniem, można też, w myśl nowego rozporządzenia, doposażyć rower w opony z paskiem odblaskowym oraz inne odblaski w formie nieprzerwanego pierścienia. To nowość, która pojawia się w rozporządzeniu - do tej pory opony z takim paskiem nie były dopuszczone.

Zmienia się też możliwość montażu odblasków na szprychach. Do tej pory prawo ograniczało ich ilość, teraz zapis mówi jedynie, że musi to być "co najmniej jeden" odblask na każde koło. Odblask musi być barwy żółtej. Oznacza to niestety, że popularne ostatnimi czasy odblaskowe nakładki na szprychy nadal pozostają nielegalne.

Nowe prawo pozwala tez doposażyć rower w biały odblask z przodu oraz dowolną liczbę lampek z przodu (białe lub żółtej selektywnej) i tyłu pojazdu (czerwone). Mogą to być zarówno lampki świecące jak i migające.

Niestety rozporządzenie słowem nie wspomina (nie dopuszcza) stosowania elementów odblaskowych takich jak flagi, czy inne gadżety (np odblaskowe zawieszki na sakwy). Brak również dopuszczenia stosowania elementów odblaskowych na ramie roweru i innych elementach. Dopuszcza się za to stosowanie odblasków na pedałach.

W co trzeba wyposażyć przyczepkę rowerową?

Do niedawna przyczepki rowerowe w ogóle nie miały zdefiniowanego wymaganego wyposażenia. Była to dziura prawna pozwalająca jeździć z przyczepką bez oświetlenia.

Wchodzące w życie przepisy zmieniają ten stan. Przyczepka będzie musiała być wyposażona w:

- dyszel wyposażony w urządzenie sprzęgowe uniemożliwiające przewrócenie się przyczepy w przypadku przewrócenia się roweru (nie dotyczy przyczep jednokołowych),
- przynajmniej jedno światło pozycyjne, czerwone, z tyłu przyczepy,
- przynajmniej jedno światło odblaskowe czerwone, z tyłu przyczepy,
- w przypadku, gdy przyczepa jest szersza od roweru ją ciągnącego, jedno światło z przodu, barwy białej,

Zapisy rozporządzenia nie precyzują, czy przyczepa może posiadać oświetlenie migające. Podobnie jak w przypadku rowerów, do przyczep można domontować dodatkowe oświetlenie, zarówno odblaskowe jak i pozycyjne, a także opony z paskiem odblaskowym. Obowiązkowe oświetlenie można zdejmować, gdy nie jest potrzebne.

Przepisy dotyczące dyszla przyczep wchodzą w życie 1 stycznia 2013 roku.

Obowiązkowe wyposażenie wózków rowerowych (riksz)

W nowym Prawie o Ruchu Drogowym pojawiła się definicja wózka rowerowego (pojazdu napędzanego siłą ludzkich mięśni o szerokości ponad 90 cm). Obecnie wózek rowerowy musi być wyposażony, podobnie jak rower, w:

- co najmniej jedną lampkę pozycyjną (białą lub żółtą selektywną) z przodu wózka,
- co najmniej jedną lampkę pozycyjną (czerwoną) z tyłu pojazdu,
- co najmniej jeden czerwony odblask z tyłu pojazdu,
- sprawny hamulec,,
- dzwonek lub inny nieprzeraźliwy sygnał dźwiękowy.

Większość przepisów dla wózka rowerowego, dotycząca warunków technicznych dla oświetlenia obowiązkowego i możliwości zamontowania dodatkowych lampek i odblasków, jest identyczna jak dla roweru.

Rafał Muszczynko

Zobacz także

Przyłącz się wirtualnie do akcji POLSKA NA ROWERY - załóż i pisz bloga!
Komentarze (214)
Zaloguj się
  • avatar

    kocurxtr

    Oceniono 83 razy 69

    uwielbiam włóczyć się po bezdrożach Jury Krakowsko-Częstochowskiej; mam rower do wyczynowego XC zbudowany tak był jak najlżejszy i bez zbędnych gadżetów typu koszyk na bidon czy saszetka.. a jednak gdy robi się ciemno a droga wypadnie mi po asfalcie BEZWZGLĘDNIE zakłądam lampki i odblaskowe taśmy - bo chcę żyć i wrócić do domu gdzie czeka na mnie rodzina.

    gdy jadę samochodem i widzę nieoświetlonego rowerzystę o zmierzchu mam ochoę wysiąść i obić mu mordę - za to , że naraża MNIE I MOICH PASAŻERÓW...

    szczególnie problem dsotyczy wiosek - tam mieszkańcy trktują drogę jak część swojego podwórka i jeżdżą jak chcą, to w takich miejscach jest najmniej bezpiecznie i tam powinna zadziałać policja
    kropka.

  • avatar

    Oceniono 52 razy 42

    Nie rozumiem jak można się burzyć o to, że po zmroku trzeba być oświetlonym. To chyba jest oczywiste - nie wszystkie ulice, nawet te w centrum miasta, są w nocy oświetlone, więc jak się tymi ulicami jeździ, to należy być widocznym, co w tym takiego dyskusyjnego? Od lat jeżdżę na rowerze. wieczorami włączam lampki, i nie wydaje mi się, żeby mnie to szczególnie opresjonowało. Nie wiem, może mi się nie wydaje dlatego, że samochodem też jeżdżę i wiem jak niefajnie jest, kiedy nagle w ostatniej chwili widzi się nieoświetlonego rowerzystę, a na pasie obok ktoś jest, więc nie można szybko odbić.

    A przepisy złagodzono, a nie zaostrzono. Przecież oświetlenie i dzwonek trzeba mieć i teraz, tyle że i w samo południe, a nie tylko wieczorami. Że 3/4 rowerzystów tych przepisów nie zna albo je olewa, to nie znaczy, że one nie istnieją.

  • avatar

    Oceniono 49 razy 39

    Naigorsi sa małolaty, jedzie nieoswietlony i wrzeszczy co dziadku niewidzisz[ bo dla nich to oswietlenie obciach] dramat takiego myslenia! Karac madatami zabrak oswietlenia i wykorzenic to nielogiczne rozumowanie.

  • avatar

    Oceniono 72 razy 38

    .

    Dobre, dobre ..... ciekawe jak będzie mierzona "przeraźliwość" dzwonka i czy sa na to jakieś normy ;))) W zamian proponuję, aby od kierowców zacząć wymagać "dodatkowego wyposażenia" w postaci ogłady kultury osobistej a ci najbardziej pyszczący powinni mieć założone obowiązkowo kagańce na ryj.....

    .

  • avatar

    tomekjot

    Oceniono 43 razy 33

    Ten tekst jest dziwmy. autor twierdzi, ze to co nie jest zapisane jest zakazane. Jest całkowicie odwrotnie - jesli cos nie jest zakazane to jest dozwolone

  • avatar

    Gość: zapomorskizapomorski1

    Oceniono 41 razy 31

    przede wszystkim ja bym wrócił do karty rowerowej, np obowiązkowo zdawanej w podstawówce, a już karta motorowerwa dla użytkowników skuterów to konieczność, oni są takimi samymi uczestnikami ruchu, a nie znają znaków i przepisów

  • avatar

    ideefixe7

    Oceniono 47 razy 23

    Dobrze że przepisy poszły we właściwa stronę, szkoda tylko że pozostał ten głupiutki przepis dotyczący dzwonka. O ile na samochody czy autobusy on w ogóle nie działa, to tyle na pieszych wystarczy zwykłe "PRZEPRASZAM!" czy inne paszczowe dźwięki.
    Nie twierdze że dzwonienie na przechodniów nie jest fajne, bo jest (szczególnie zaraz z plecami), ale żeby od razu wymagać obowiązkowo dzwonka, to już głupiutki wymysł.

  • avatar

    frozentime

    Oceniono 20 razy 20

    Myślę, że żaden policjant nie "przyczepi" się do dodatkowych elementów odblaskowych, jak wyposażenie podstawowe będzie zgodne z prawem. Skoro prawo nie zabrania używania odblaskowych zawieszek, to myślę, że można je stosować. Ja stosuję paski odblaskowe na ręce i nogi z diodami, policja mnie widziała tak wyposażonego wiele razy, ale nigdy nie stanowiło to problemu, chociaż wątpię, że są one gdzieś zdefiniowane.

  • avatar

    Oceniono 27 razy 15

    Proponuję wprowadzenie również rozporządzenia dotyczącego wózków zakupowych dwukołowych z rączką z następującymi zapisami:

    Wózek dwukołowy zakupowy z rączką winien być wyposażony: z tyłu w migające światło barwy czerwonej, z przodu w niemniej jak 2 światła niemigające barwy białej (o widoczności minimalnej 500 metrów), syrenę kolejową o przenikliwym dźwięku oraz hamulec postojowy działający na przynajmniej jedno z kół wózka.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

      MTB
        Drużyna Polska na rowery - Blog
          Miasta dla Rowerów
            150cm dla Rowerzysty
              Kręć kilometry