Debata o sukcesie Sewilli: Postulaty dla Warszawy

Pamiętacie jeszcze debatę o sukcesie rowerowym Sewilli? Trochę czasu minęło (za co przepraszamy), ale udało nam się posortować Wasze postulaty rowerowych zmian w Warszawie. Oto ich lista.

Rowerowa Debata o sukcesie Sewilli, organizowana przez Zielone Mazowsze pod patronatem Polski na Rowery, odbyła się 23 maja. Oprócz pokazania wspaniałego przykładu miasta, które w ciągu zaledwie 3 lat zdołało zwiększyć ruch rowerowy 10-krotnie (od mniej niż 1% udziału ruchu rowerów w ogóle ruchu do aż 7%), odbyła się dyskusja z panelistami. Zaproszeni byli: Pan Czesław Bielecki, który był kandydatem na Prezydenta Warszawy w ostatnich wyborach samorządowych, miejski radny Krystian Legierski, Pan Mieczysław Reksnis z warszawskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz Pan Andrzej Brzeziński - współautor polityki transportowej Warszawy.

Zobacz też: relacja z debaty

Oprócz dyskutowania, co należy zmienić, zbieraliśmy też Wasze postulaty dotyczące rowerowych zmian w mieście. Łącznie było ich niemal 80, przy czym niektóre powtarzały się kilkukrotnie. Oto lista.

Postulaty ogólne:

- wpuszczenie rowerów na buspasy,
- dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd na ulicach jednokierunkowych,
- budowa kolejnych kontrapasów,
- powołanie pełnomocnika prezydenta ds. transportu rowerowego (najlepiej zespołu ludzi),
- prowadzanie kampanii społecznych kierowanych do kierowców,
- stworzenie sprawnego systemu konsultacji społecznych, możliwość zgłaszania absurdów drogowych przez każdego obywatela,
- utworzenie stref ruchu uspokojonego (strefy tempo 30),
- odśnieżanie dróg rowerowych zimą,
- regularne sprzątanie ścieżek,
- kontrola i lepsze oznakowanie tras rowerowych,
- stworzenie łatwo dostępnej mapy tras rowerowych w Internecie,
- lepsza separacja dróg rowerowych od pieszych i samochodów,
- priorytet dla ruchu rowerowego w sezonie wiosna - lato - jesień,
- akcja promocyjna, poprawiająca wizerunek rowerzysty ("jadąc ulica rowerem czuję się jak obywatel gorszej kategorii lub czasem jak przestępca"),
- spójna sieć tras rowerowych,
- sieć stojaków rowerowych (zadaszonych) w miejscach publicznych,
- dostosowanie wszystkich warszawskich mostów do jazdy rowerem,
- stworzenie wieloletniego, realnego planu rozwoju infrastruktury rowerowej i konsekwentna jego realizacja,
- przesunięcie środków z zadań „budowa dróg dla samochodów” na „budowa dróg dla rowerów” (min 30%),
- budżet na budowę infrastruktury rowerowej na wysokości 600 mln zł w wykorzystania w ciągu minimum 10 lat, dostępny w całości od 1. roku budżetowego,
- tworzenie sieci dróg, a nie fragmentów, które się nie łączą, większa i spójniejsza sieć rowerowa,
- uzupełnienie „dziur” w sieci tras rowerowych,
- stworzenie sieci dróg rowerowych do centrum,
- wpływanie na kulturę korzystania z dróg zarówno przez kierowców samochodów jak i przez rowerzystów poprzez akcje edukacyjne (media) i zmianę przepisów,
- zakończenie „nagonki” na rowerzystów jeżdżących po alkoholu,
- budowa dróg rowerowych wyłącznie z asfaltu,
- powiązanie ruchu rowerowego z samochodowym,
- malowanie przejazdów rowerowych w celu ich lepszego oznakowania,
- likwidacja zielonych strzałek dla samochodów na skrzyżowaniach z przejazdami rowerowymi,
- lepsze oznakowanie tras,
- zmiana priorytetu w polityce rowerowej miasta: mniej wydzielonych dróg rowerowych, więcej uspokojeń ruchu (zwężeń jezdni), więcej pasów rowerowych,
- lepsze dostosowanie wagonów i stacji metra do przewożenia rowerów (większe windy, więcej miejsca na „duży bagaż”),
- stworzenie spójnej miejskiej polityki promocji ruchu rowerowego,
- zastępowanie przejść podziemnych w centrum przejściami i przejazdami rowerowymi w poziomie jezdni,
- likwidacja konieczności wciskania przycisków przez rowerzystę, by móc uzyskać zielone światło w sygnalizacji na skrzyżowaniu,
-ułatwić kontakt telefoniczny z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie (szerzej i skuteczniej promować numer Pogotowia Drogowego i Infolinii Czystość),
-dokonać ewaluacji działań dzielnicowych koordynatorów rowerowych, wprowadzić poprawki w ich działaniu, by było bardziej skuteczne,
- szersze stosowanie pasów rowerowych w centrum,
- zmniejszyć przekroje wszystkich ulic wewnątrz pierścienia ulic Słomińskiego-Okopowa - Towarowa - Raszyńska - Trasa Łazienkowka - Wisłostrada do 1x2 (po jednym pasie ruchu w każda stronę).

Postulatu lokalne:

Oprócz postulatów dotyczących całego miasta lub działania urzędu, rowerzyści obecni na debacie zaprezentowali cały zestaw porad i sugestii jak urowerowić konkretne miejsca i ulice. Oto mapa tych postulatów:


Pokaż Postulaty z debaty na większej mapie

Rafał Muszczynko