Rowerowe innowacje z Wrocławia

Nie tak dawno Konrad pisał o 7 rowerowych Cudach z Polski i ze świata. Szkoda, że wtedy nie wiedzieliśmy jeszcze o najnowszej realizacji z Wrocławia - miejsce na polskiej liście byłoby jak w banku.

Dwie wrocławskie inwestycje są szeroko chwalone za innowacyjność, zarówno przez cyklistów z Wrocławia , jak i tych z innych rejonów Polski . Daniel Chojnacki, wrocławski Oficer Rowerowy, bezpośrednio odpowiedzialny za powstanie nowych tras, przysyłając nam zdjęcia, skomentował krótko:

Zapraszam na wizje terenową do Wrocławia żeby poczuć na własnej skórze o co chodzi.

To chyba najlepszy komentarz. Dziękujemy, z pewnością kiedyś z zaproszenia skorzystamy. Nic nie daje lepszego pojęcia o infrastrukturze niż kilkukrotne przejechanie po niej.

Na razie jednak przyjrzymy się zdjęciom.

Powstańców Śląskich - Świdnicka

Ulice Powstańców Śląskich i Świdnicka to najważniejszy wjazd do centrum Wrocławia od południa. Jest absolutnie kluczowy dla ruchu rowerowego w mieście. Do niedawna trasa ta kończyła się ślepo w chodniku na wysokości Arkad Wrocławskich, zachęcając do łamania prawa.

Droga dla rowerów wzdłuż Arkad Wrocławskich.Droga dla rowerów wzdłuż Arkad Wrocławskich. fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Obecnie trasę przedłużono. Na zdjęciu widać też pętlę indukcyjną, która automatycznie zliczy cyklistów korzystających ze ścieżki dając miastu twarde dane o ruchu rowerowym na Świdnickiej.

Wyniesione przejście i przejazd rowerowy na ulicy Powstańców ŚląskichWyniesione przejście i przejazd rowerowy na ulicy Powstańców Śląskich fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Nieco dalej cyklista trafia na wyniesiony względem jezdni przejazd rowerowy. To bardzo bezpieczne rozwiązanie, gdyż wymusza na autach przejeżdżanie przez przejazd rowerowy i przejście dla pieszych z bezpieczną prędkością. Podobne innowacje znajdziemy też w Radomiu .

Początek pasa rowerowego na Powstańców Śląskich, Wrocław.Początek pasa rowerowego na Powstańców Śląskich, Wrocław. fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Nieco dalej droga rowerowa płynnie przechodzi w pas rowerowy. Jest to pierwszy w Polsce pas rowerowy pomiędzy pasami ruchu dla aut. To, pozornie niebezpieczne rozwiązanie, tak naprawdę oszczędza rowerzyście dwóch miejsc krzyżowania się z ruchem samochodów, co - paradoksalnie - bezpieczeństwo poprawia.

Przy okazji przypominamy kierowcom - zmieniając tu pas i przejeżdżając w poprzek pasa rowerowego, należy ustąpić pierwszeństwa rowerzyście.

W tle podwójna śluza rowerowa na Powstańców Śląskich we Wrocławiu.W tle podwójna śluza rowerowa na Powstańców Śląskich we Wrocławiu. fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Nieco dalej cyklista dojeżdża do pierwszej podwójnej śluzy rowerowej. Śluza po lewej (na pasie do prawoskrętu) służyć będzie cyklistom jadącym w ul. Piłsudskego. Śluza po prawej (na pasie do jazdy na wprost) zaś tym, którzy zechcą pozostać na Świdnickiej.

Przejazd rowerowy przez ul. Powstańców Śląskich we Wrocławiu. Z przejazdu tego można łatwo zjechać na jezdnię, by nią kontynuować jazdę. W tle podwójna śluza rowerowa.Przejazd rowerowy przez ul. Powstańców Śląskich we Wrocławiu. Z przejazdu tego można łatwo zjechać na jezdnię, by nią kontynuować jazdę. W tle podwójna śluza rowerowa. fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Kawałek za śluzą znajduje się przejazd rowerowy pozwalający wjechać na pas rowerowy w Świdnickiej rowerzystom jadącym Piłsudskiego. To kolejna innowacja pojawiająca się w Polsce po raz pierwszy.

Z tego przejazdu rowerowego można zjechać do śluzy rowerowej i kontynuować jazdę w ulicy Powstańców Śląskich. Z tego przejazdu rowerowego można zjechać do śluzy rowerowej i kontynuować jazdę w ulicy Powstańców Śląskich.  fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Aby rowerzysta, który wjedzie na pas z przejazdu rowerowego wiedział kiedy ruszyć, po prawej stronie od pasa, na wysepce, pojawił się sygnalizator świetlny dla cyklistów. Trzykomorowy, też jeden z pierwszych w Polsce.

Piktogramy roweru na ulicy Świdnickiej, Wrocław.Piktogramy roweru na ulicy Świdnickiej, Wrocław. fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Dalszy fragment Świdnickiej był odrobinę za wąski by wyznaczyć oddzielny pas dla rowerów. Udało się natomiast zwęzić lewy pas samochodowy, a poszerzyć prawy. Dzięki temu jest na nim teraz tyle miejsca, by rowerzyści i auta mogły bezpiecznie poruszać się razem.

Aby kierowcy trzymali się po lewej stronie pasa, a cykliści po prawej, na jezdni wymalowano znaki rowerków. To także pierwsze takie rozwiązanie w Polsce.

Śluza rowerowa bez pasa rowerowego. Ulica Swidnicka, WrocławŚluza rowerowa bez pasa rowerowego. Ulica Swidnicka, Wrocław fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Pomimo braku wydzielonego pasa rowerowego, na dalszym fragmencie trasy, cykliści także mogą korzystać ze śluz rowerowych. To prawdopodobnie pierwsze śluzy rowerowe bez pasa rowerowego w Polsce.

Ruska

Ulica Ruska stanowi ważny wlot do centrum Wrocławia od północnego-zachodu. Do niedawna była dość nieprzyjazna cyklistom.

Wjazd na kontrapas przy ulicy RuskiejWjazd na kontrapas przy ulicy Ruskiej fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Obecnie to jedna z najciekawszych rowerowo ulic w Polsce. Zaczyna się śluzą rowerową (prawdopodobnie pierwszą udaną realizacją tej koncepcji w Polsce).

Wjazd na kontrapas na ulicy RuskiejWjazd na kontrapas na ulicy Ruskiej fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Nieco dalej jest długi przejazd w poprzek ruchliwego skrzyżowania  z ul. Kazimierza Wielkiego. Ponieważ skrzyżowanie jest ruchliwe i duże, całość pomalowana jest na czerwono. Dla bezpieczeństwa.

Ten rowerzysta jedzie kontrapasem pod prąd. Tak NIE należy robić.Ten rowerzysta jedzie kontrapasem pod prąd. Tak NIE należy robić. fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Pas rowerowy płynnie zamienia się w kontrapas .

Wjazd na kontrapas na ulicy Ruskiej we WrocławiuWjazd na kontrapas na ulicy Ruskiej we Wrocławiu fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Choć strzałki dokładnie wskazują, jak korzystać z kontrapasa, niektórzy wciąż mają z tym problemy. Przypominamy: Kontrapas jest jednokierunkowy. Służy do jazdy w stronę przeciwną niż jadą auta. Jadąc w tym samym kierunku co auta, należy poruszać się pomiędzy nimi.

Kontrapas na ul. Ruskiej. Kontrapas na ul. Ruskiej.  fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Kontrapas ten jest wart uwagi jeszcze z innego powodu. Pomimo tego, iż znajduje się w zabytkowej części miasta, w strefie opieki konserwatorskiej, wykonany został z asfaltu, a nie z bruku lub kocich łbów. To również jest nowość.

Pętla indukcyjna do automatycznego zliczania rowerzystów. Dzięki niej Urząd Miasta Wrocław będzie miał aktualne dane o liczbie rowerzystów na ul. RuskiejPętla indukcyjna do automatycznego zliczania rowerzystów. Dzięki niej Urząd Miasta Wrocław będzie miał aktualne dane o liczbie rowerzystów na ul. Ruskiej fot. Daniel Chojnacki, UM Wrocław

Ilu rowerzystów skorzysta z nowego udogodnienia? Nie wiemy. Ale się dowiemy, zarówno my, jak i Urząd Miasta Wrocławia. W asfalcie zainstalowano pętlę indukcyjną, która będzie automatycznie zliczać przejeżdżających rowerzystów. A Wrocław, jako pierwsze miasto w Polsce, będzie miał wiarygodne dane o ruchu rowerów z każdego dnia w roku.

Rafał Muszczynko

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.