Najlżejszy rower świata? Jedynie 2,7kg!

Maniacy odchudzania walczą z materią stosując tytanowe śrubki, nawiercane części i inne patenty odchudzając rowery o kolejne gramy. Nikt jednak nie posunął się tak daleko, jak Gunter Mai z Niemiec i Jason Woznick z USA.

Gunter Mai z Niemiec odchudził budowany przez siebie rower do 3,2 kilograma. To dwukrotnie mniej niż minimalna masa roweru dopuszczona do wyścigów kolarskich przez UCI (Międzynarodową Unię Kolarską). Przejechał na takim jednośladzie blisko 20 tysięcy kilometrów, po czym go sprzedał. Nowym właścicielem stał się Jason Woznick z Arizony, który postanowił rower jeszcze odchudzić i tym samym poprawić rekord. Zastosował jeszcze lżejsze komponenty i zszedł z masą roweru do 2,7 kilograma!

Jednoślad, choć niczego mu nie brakuje (ma zarówno hamulce jak i napęd z dwiema przerzutkami), nie ma oczywiście nic wspólnego z rowerami seryjnymi. Praktycznie każda część roweru jest wykonana z karbonu, tytanu lub innych ekstremalnie lekkich materiałów. W większości są to komponenty wykonywane na zamówienie, wyłącznie do tego roweru lub wręcz robione ręcznie, we własnym zakresie. Nawet karbon zastosowany do budowy roweru nie jest typową tkaniną jakie dostępne są w sklepach - konstruktorzy użyli tkanin specjalnie pozyskanych od firm zajmujących się budową bolidów formuły 1.

Więcej informacji o tym rowerze oraz jego zdjęcia znajdziecie na antranik.org .

Polacy niewiele gorsi od rekordu

Napęd ultralekkiego roweru Luxtech SupraNapęd ultralekkiego roweru Luxtech Supra fot. Rafał Muszczynko fot. Rafał Muszczynko

Mało kto wie, że Polskie dokonania w dziedzinie redukcji masy rowerów są niemal równie spektakularne. Jarosław Sienkiewicz już w 2008 roku na targach rowerowych w Warszawie zaprezentował światu zbudowany przez siebie rower Luxtech Supra ważący 3,25 kilograma.

Różnica pomiędzy Jego pojazdem a rowerem Jason Woznicka jest jednak taka, że polski jednoślad nie miał przerzutek lecz napęd typu single-speed z paskiem zębatym, zaś ważący 2,7kg jednoślad z USA ma w pełni funkcjonalny napęd szosowy z 20 biegami i klasycznym łańcuchem.

Rafał Muszczynko

Więcej o:
Copyright © Agora SA