Masz już blog? Dodaj wpis po zalogowaniu.

27.06.2016 15:05

CO JESZCZE ROBI MASA ?

Na pytanie, co jeszcze robi Masa – można odpowiedzieć, że dba o nasze zęby. Dba, aby na drogach rowerowych, na krawężnikach i uskokach nam zęby na nie łomotały.

Przejazdy Krawężnikowe

W zeszłym roku w osiemnastu warszawskich dzielnicach odbywały się „Przejazdy krawężnikowe”. Na audyt infrastruktury rowerowej ruszyli urzędnicy. Inspektorzy z Rowerowej Ekipy Pełnomocnika Prezydenta mst Warszawy ds. Komunikacji Rowerowej. Odpowiedni inspektorzy ZDM, opiekujący się danymi dzielnicami. Burmistrzowie, wiceburmistrzowie, naczelnicy i pracownicy dzielnicowych Wydziałów Infrastruktury. I rowerzyści, lokalsi, z miejscowych społeczności i organizacji rowerowych oraz z Warszawskiej Masy Krytycznej.

Rowerzyści z WMK brali udział w ośmiu przejazdach, w siedmiu brali udział w ustalaniu trasy przejazdu po bublach rowerowych. Zaś na Pradze Południe projektowali trasę przejazdu i osobiście prowadzili urzędników miejskich po meandrach dróg rowerowych.

Przejazdy, na których byli rowerzyści z WMK odbyły się w czerwcu na Wawrze, w lipcu na Mokotowie. Po wakacjach, we wrześniu, przejechano na rowerach po drogach rowerowych Żoliborza, Ursusa, Włoch i Pragi Północ. W październiku odbyły się dwa ostatnie Przejazdy Krawężnikowe, na Ursynowie i Pradze Południe.

W trakcie przejazdów robione były zdjęcia i notatki, dokumentujące bariery ruchu rowerowego, owe krawężniki właśnie, położone w świetle drogi rowerowej, ale nie tylko. Do barier ruchu rowerowego należą również zapadnięte lub wystające studzienki, za głębokie i o zbyt ostrych krawędziach rynsztoki, zapadliska w świetle dróg rowerowych, uszkodzenia i dewastacje, wystająca zieleń, rozsadzające od dołu korzenie, niepoprawne wymalowanie poziome, braki w oznakowaniu…

Po każdym przejeździe pisany był protokół, w którym Zarząd Dróg Miejskich i Urzędy Dzielnicowe przy spisie bubli i uszkodzeń od razu ustalały, jaka jednostka miejska/dzielnicowa i w jakim terminie dany bubel usunie. Protokoły z ośmiu przejazdów, tych na Których była Masa Krytyczna są do pobraniu pod linkiem poniżej. Po pozostałe trzeba się udać do naszego Rowerowego Pełnomocnika.

Protokoły 

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20150618-wawer.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20150709-mokotow.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20151002-zoliborz.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20151007-ursus.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20151007-wlochy.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20150915-praga_polnoc.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20151001-ursynow.pdf

http://www.zm.org.pl/download/rower/przejazdy_kraweznikowe/protokol_20151102-praga_poludnie.pdf

Ostatni przejazd był 8 października. Od tego czasu odpowiednie jednostki miejskie i dzielnicowe co jakiś czas raportowały mailami, że naprawili kolejny bubel. Z raportów wydaje się, że szybciej likwidują buble spółki i zarządy miejskie, wśród nich niekwestionowanym liderem jest Zarząd Remontów i Konserwacji Dróg. Urzędy Dzielnicowe mniej entuzjastycznie podchodzą do rowerowych zadań, tylko niektóre ślą raporty z likwidacji bubli. W jednym z urzędów Dzielnicowych, na pytanie o zaawansowanie prac, usłyszeliśmy, że napiszą pismo jak wszystko zrobią, w innym, że nie wiedzieli, że należałoby na bieżąco raportować.

 

Przejechaliśmy się…. Sami ocenimy stan poprawek!

1. Sokola, Praga Północ, nowo wybudowana droga rowerowa na ślepej przecznicy, 2 krawężniki i spadki przed nimi do poprawki, bo się podskakiwało do zużycia szkliwa w zębach. Jest nowy dywanik asfaltowy, krawężniki niżej osadzone.

 

2. Mokotów, dół Idzikowskiego przy Witosa, nowy dywanik asfaltowy, wypukłe płytki dla niedowidzących, rynsztok z obłymi krawędziami.

Och! wiemy oczywiście, że nie ma tu formalnego przejazdu rowerowego, ale ponieważ po obu stronach Idzikowskiego są ciągi pieszo-rowerowe, więc....  ;-)

 

3. Rondo Makowska na Pradze południe, wlot północny, wystające krawężniki wyspy dzielącej.

Zeszlifowane.

 

4. Praga Południe, Gocław, przy pętli autobusowej. Był rynsztok głębokości 2,5 cm z ostrymi krawędziami. Jest gładko.

 

5. Praga Północ, przejazd rowerowy przez łącznicę, przy północnym wejściu do ZOO, uskoki krawężnikowe do 3 cm, szczelina głęboka i szeroka między jezdnią a północnym krawężnikiem.Mierzenie uskoków

Wygładzone, strona południowa

Krawężniki wyspy dzielącej zeszlifowane, wygładzone

Szczelina zalana, strona północna

 

6. Włochy. Wlot wiaduktu Poleczki w Wirażową, koło Cargo. Uskoki poprzeczne we wszystkich kierunkach, pofałdowania nawierzchni, zapadlisko.

Zapadlisko na ponad 3 cm głębokie

Jest gładko.

 

7. Praga Południe, Wał Miedzeszyński, odnoga Wału na wysokości Basenów Cory. Uskok poprzeczny rynsztoka prawie 2 cm.

Dołek rynsztoka zmniejszony, krawężnik zeszlifowany na gładko, brzegi pierwszych czerwonym kostek również.

 

 

Uznajemy, że jest lepiej. Wygodniej rowerem. Choć donoszą nam lokalni rowerzyści, że nie zawsze lepiej. Że choć miasto deklaruje, że jednostkowy problem został załatwiony, to rowery wciąż na krawężnikach i rynsztokach podbijają, a zęby rowerzystów wciąż tracą szkliwo.

No i nie było „Przejazdu Krawężnikowego” przez Centrum. Panie Pełnomocniku Rowerowy, jak żyć?! Będzie? Nie będzie? Infrastruktura rowerowa Śródmieścia jako jedyna nie została oceniona pod względem wygody jazdy.

 

Jeśli na Waszej codziennej trasie, albo niedzielnej, jest miejsce nierozpoznane w trakcie tamtejszego Przejazdu Krawężnikowego, jeśli drogę rowerową rozsadził korzeń, jeśli jest nowa dziura albo stary wystający krawężnik, to możecie do nas napisać. Wysłać maila na kontakt-małpa-masa-waw-pl, z opisem miejsca, zdjęciem dokumentującym i linkiem do mapy góglowej. Postaramy się popchnąć sprawę dalej.

 

autor : jolajola saratowicz

zdjęcia z zasobów własnych oraz z Przejazdów Krawężnikowych, dzięki uprzejmości ekipy Pełnomocnika Rowerowego

Czytaj więcej na blogu warszawska_masa_krytyczna.

Zobacz także

Komentarze (2)

  • 0

    Gratulacje za mobilizację środowiska rowerowego w Warszawie !!! :))) Żeby tak u nas w Poznaniu ..... Z wielkim hukiem wybrany "oficer rowerowy " nabrał wody w usta, a w dodatku nasza "masa" uznała sprawę za załatwioną i chyba w ogóle nie jeździ, bo w lokalnych mediach o niej w ogóle nie słychać. Ale może to z obawy przed linczem kierowców, bo centrum Poznania nie dość, że korkowe z powodów remontów, to jeszcze z powodu masowo organizowanych biegów ulicznych........ Każdemu życie miłe...... :((((( .Ja już straciłem nadzieję i kupiłem sobie rower z teleskopami i resorowaniem. I chyba o to chodzi, nieprawdaż ???????

  • pz44

    0

    Proszę dodać jeszcze do listy poprawek przejazd rowerowy przy rondzie na ul. Głębockiej obok Carrefour. Rynsztoki mają tam ze 4cm głębokości!

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

O autorze masa.waw.pl

avatar

Warszawska Masa Krytyczna jest to przejazd pojazdów napędzanych siłą ludzkich mięśni, odbywający się w ostatni piątek każdego miesiąca, bez względu na pogodę i porę roku, o godzinie 18:00 na Placu Zamkowym w Warszawie. Jest to impreza niekomercyjna, organizowana przez wolontariuszy chcących aby Wars...