Masz już blog? Dodaj wpis po zalogowaniu.

18.01.2013 22:44

Plan Strasburga na "miasto pieszych" : science fiction?

Pod moimi życzeniami na 2013r napisano w komentarzach (bezpośrednio pod artykułem oraz na facebook'u), że to co piszę to nic więcej jak science fiction.

Archiwum rozmowy z Krzysztofem Wozniakiem o piszych znajdziecie tutaj : http://bi.gazeta.pl/im/1/13295/m13295621.mp3

 

Pragnę więc przedstawić Plan „Strasburg miastem pieszych” -„plan piéton”- , żeby pokazać, że aktywne promowanie ruchu pieszego w mieście nie jest moim osobistym wymysłem, ale rzeczywistym zagadnieniem wielu miast... w tym miasta które jest jedną z dwóch europejskich stolic. Oryginał tutaj a więcej tutaj.

 

Przedstawmy krótko powody powstania Planu:

 

Strasbourg jest jednym z francuskich miast, w których przemieszczanie się pieszo ma największy udział w ruchu. Pomimo tego, autorzy Planu ubolewają nad tym, że nadal 22% przemieszczeń poniżej 1 km jest realizowane za pomocą samochodu, co jest skrajnie nieracjonalne. Dodatkowo, pomimo rozbudowy oferty komunikacji zbiorowej (jedna z najlepszych ofert tramwajowych we Francji), potencjalni pasażerowie często wolą wybrać samochód, jeżeli na przystanek mają trasę postrzeganą jako nieprzyjemną.

Kolejnym zaobserwowanym zjawiskiem jest to, iż średnim dystansem pokonywanym przez pieszych jest 800 metrów, natomiast piesi chętnie poruszają się na odległość do 2 kilometrów. Niestety, pomimo tego, że dzieci przeważnie nie mają więcej niż 800 metrów do szkoły, wielu rodziców odwozi dzieci samochodem “żeby było bezpiecznej”, co paradoksalnie generuje niebezpieczeństwo dla innych dzieci.

 

Po tych obserwacjach Strasburg przedstawił cele do osiągnięcia :

 

* Podnieść o 10 punktów procentowych udział ruchu pieszego w przemieszczeniach poniżej 1 kilometra.

 

* Podnieść o 5 punktów procentowych udział ruchu pieszego w przemieszczeniach w przedziale od 1 do 2 kilometrów.

 

* W przedziale powyżej 2 kilometrów podnieść udział przemieszczeń łączących komunikację zbiorową oraz ruch pieszy na odległość większą niż 300 metrów.

 

Żeby osiągnąć te cele, opracowano dla Strasburga Plan, który można streścić w 10 punktach:

1. Promować przemieszczanie się piechotą

Czyli na przykład prowadzić kampanie społeczne wyjaśniające, że poruszanie się pieszo na odległość do 2 kilometrów jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

2. Dać pieszym więcej miejsca

Konkretnie celem jest to, aby dla każdej ulicy 50% przestrzeni “od fasady do fasady” było przestrzenią wolną od indywidualnego ruchu kołowego (czyli w tych 50% może być wydzielona infrastruktura dla komunikacji zbiorowej lub rowerzystów).

3. Unikać tworzenia konfliktów pieszych z cyklistami

Głównym założeniem jest to, aby nie robić infrastruktury rowerowej wspólnej z ciągami pieszymi poza obszarami scislego centrum (odpowiednik polskich rynków), gdzie pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo. Na wjeździe do ścisłego centrum postawione zostaną duże ilości stojaków, aby zachęcić rowerzystów do chwilowego rozstania się z ulubionym jednośladem.

4. Dokumenty urbanizacyjne a piesi

Nie będę wchodził w szczegóły, ale siatka przemieszczeń pieszych ma z grubsza 100m x 100m co oznacza, że piesi nie powinni nigdy “iść na około” dłużej niż 50 metrów.

5. 1% z projektów na komunikację zbiorową przeznaczyć na poprawę sytuacji pieszych

Przy okazji dużych inwestycji w komunikację zbiorową, 1% całego kosztu ma być przeznaczony na elementy ułatwiające dojście pieszych na przystanek z miejsc nie będących w bezpośredniej styczności z przystankami (elementy te nie muszą wejść w 1% projektu, tylko są jego normalną częścią, np. przystanki i dostęp do nich) w promieniu 500 metrów od każdego przystanku. Oczywiście 1% to minimum, a nie maksimum.

 6. Akcje promujące chodzenie pieszo do szkół, tzw. “pedibus”

Pedibus to “autobus pieszy”, przeznaczony dla grupy dzieci w wieku wczesnoszkolnym, które idą razem do szkoły. Rodzice na zmianę prowadzą taki “pieszobus”, dla przykładu w Lyonie są 142 linie “pieszobusowe”.

7. Poprawienie sytuacji pieszych na "axe 50"

Axe 50” to jedyne ulice w których wolno jeździć z prędkością 50 km/h. Są w związku z tym jedynymi ulicami, na których wydziela się przejścia dla pieszych, jak stwierdza dokument, trzeba zwiększyć ich ilość, najlepiej gdyby były co 100 metrów.

8. Poprawić sytuację pieszych na skrzyżowaniach

Dokument stwierdza, że ustawienia świateł do lat 70-80 robiono pod ruch samochodowy, a ostatnio pod komunikację zbiorową. Teraz zostanie to poprawione tak, żeby priorytetem byli również piesi. Cykle zostaną odpowiednio skrócone, a faza piesza wydłużona.

9. Zapełnić braki obiektów inżynieryjnych dla pieszych

Chodzi tu głównie o budowę brakujących kładek nad akwenami, których Strasburg posiada dość dużo, oraz poprawe sytuacji pieszych na juz istniejacych mostach.

10. Stworzyć spójną sieć tras dla pieszych, łączących centrum z pozostałymi dzielnicami

Nie uwierzycie, ale Strasburg chce, żeby dzielnice były połączone magistralami pieszymi, czyli trasami które są wygodne, bezpośrednie, estetyczne, przyjemne (wręcz parkowe) a gdy tylko jest to możliwe, wolne od ruchu zmotoryzowanego.

 

Podsumowując, moje “życzenia noworoczne” wcale nie były jakimś science fiction, tylko propozycja co zrobić, by moc poczuć się podobnie jak w Strasburgu, w nowoczesnym miescie, miescie "dla ludzi".

 

O fotoradarach i pieszych bede rozmawial w radiu TOK FM w audycji "skolowani", w sobote 19 stycznia o 9. rano.

Zachęcam do śledzenia strony blogu na facebooku.

Czytaj więcej na blogu velorution.

Zobacz także

Komentarze (1)

  • miroslavka

    Oceniono 13 razy 9

    Niestety dla mieszkańców Warszawy projekt brzmi niemal jak science fiction. Przejścia - nawet w centrum są rozlokowane co 500 metrów, a przejścia na poziomie powierzchni co 1,5 km... Wiele miejsc dyskryminuje pieszych (i rowerzystów) zmuszając do pokonywania trzech ramion skrzyżowania. Brak jest dwustronnych dojść do przystanków. Pasażerowie komunikacji sa ignorowani, a osoby chcące wygodnie się poruszać porównuje się do rozwydrzonych dzieci. Stawia się coraz nowe zasieki (np ul. Rolna), a piesi zmuszani są do partyzantki (Pl. Bankowy, GUS...) Temat grodzonych osiedli pominę.
    Polityka jest antypiesza, wbrew przyjmowanym dokumentom i strategiom. Smutne, ale prawdziwe.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

O autorze tinevez

avatar

Olivier Schneider jest wice-prezesem Francuskiej Federacji Użytkowników Rowerów. Od lat zajmuje sie promowaniem mobilności aktywnej w Brest na zachodzie Francji, z jednej strony propagując w społeczeństwie wiedzę o zaletach rowerów w kontekście miejskim, a w szczególności rowerów składanych i roweró...